Karl May
La Eagle-tail
Muncitorii de la Sheridan erau în majoritate germani ?i irlandezi. Deocamdat? nu b?nuiau nimic din cele petrecute pân? acum: nu fuseser? pu?i la curent, fiindc? se presupunea c? ?eful bandi?ilor va fi trimis iscoade s?-i observe ?i c? aceste iscoade ar putea fi avertizate, observând comportarea oamenilor. Dar când se f?cu ora încet?rii lucrului, inginerul împ?rt??i lui -overseer of the workmen (contramaistrului) tot ce era necesar ?i-i d?du îns?rcinarea s?-i în?tiin?eze în mod discret pe muncitori de cele întâmplate.
..................................................................................................................................
- Nici nu e nevoie s-o ?tii de pe acum. O s-o afli la momentul potrivit. Deocamdat? muncitorii trebuie s? stea lini?ti?i; s? fie preg?ti?i pentru o întreag? noapte de veghe. Apoi s?-?i pun? la punct armele. Înc? înainte de miezul nop?ii se vor urca într-un tren care-i va duce la locul cu pricina.
- Well, m? mul?umesc cu aceste informa?ii. Toat? lumea o s? se conformeze dispozi?iilor pe care le-a?i dat.
Dup? plecarea contramaistrului, Old Firehand se inform? dac? inginerul nu are cumva doi muncitori care s? semene la statur? ?i la fa?? cu cei doi tramp-i f?cu?i prizonieri, ar mai trebui s? aib? ?i curajul necesar pentru a lua locul prizonierilor pe locomotiv?.
........................................................................................................................
- Uit?-te ?i tu ce lini?te e în toat? colonia.Nu e om care s? b?nuiasc? ceva despre prezen?a noastr? sau ceva în leg?tur? cu proiectul nostru.Iar doi dintre cei mai buni ?i mai ?ire?i dintre ai no?tri sunt de pe acum acolo, ca s? preg?teasc? terenul. Cine s-ar putea gândi la un e?ec ! Trenul sose?te aici, st? cinci minute ?i porne?te mai departe. La o or? de drum de aici vor da de focul nostru. În dreptul lui, cei doi tovar??i ai no?tri care se afl? pe locomotiv? pun mecanicului revolverul în piept ?i-l silesc s? opreasc? trenul. Noi îl înconjur?m, „colonelul” se urc? ?i ia...
- Ho-ho ! îl întrerupse cel?lalt. Cine se urc? ?Nu cumva „colonelul” singur ?Sau numai cu câ?iva, cu care apoi pune în mi?care ma?ina cu aburi ?i salutare. Mai încolo opre?te, coboar?, ia jum?tate de milion ?i dispare ? Iar ceilal?i se trezesc mofluzi, ?i se aleg numai cu propriilelor mutre uluite ? Nu, a?a nu m? joc !
- Ce-?i închipui ! f?cu cel?lalt pe un ton sup?rat. ?i-am mai spus: în cazul în care „colonelul” ar avea într-adev?r inten?ia asta, noi doi ne-am g?si printre cei care se vor urca în tren. Dac?, pe de alt? parte, Lacul de Argint ne ofer? comori atât de uria?e, nu-i nevoie s? proced?m necinstit fa?? de tovar??ii no?tri de aici: fiecare î?i prime?te partea, dup? aceea „colonelul” poate s?-?i aleag? pe cine vrea ca s?-l înso?easc? în mun?i. Gata ! S? nu mai vorbim despre asta ! Acum a? vrea s? ?tiu numai ce e cu locomotiva aceea de colo; focul arde sub cazan, deci e gata de plecare. Încotro ?
- Poate c? e locomotiva de prob?, care urmeaz? s? plece înaintea trenului cu bani ?
- Nu. Atunci n-ar a?tepta înc? de pe acum, Trenul nu vine decât dup? ora trei. Mie, locomotiva asta nu-mi place ?i tare a? vrea s? aflu ce se urm?re?te cu ea.
Omul exprima o b?nuial? de care trebuia ?inut într-adev?r cont. Old Firehand î?i d?du seama c? locomotiva nu putea r?mâne acolo. Era una mic?, obi?nuit? pentru trenurile utilizate în timpul construc?iei, de care se ata?eaz? vagoane pentru transportul de p?mânt. În aceste vagoane urmau s? fie transporta?i muncitorii. Pentru a risipi b?nuielile iscoadei, nu se mai putea a?tepta acum pân? la miezul nop?ii, ci trebuia pornit numaidecât.Old Firehand se retrase deci târâ? ?i se furi?? p?n? la casa inginerului, ca s?-i comunice ce auzise.
- Well ! f?cu acesta. Atunci trebuie s?-i expediem pe oamenii no?tri numaidecât. Dar spionii or s?-i vad? când se urc? în tren !
- Nu. Le d?m ordin muncitorilor s? se furi?eze nev?zu?i; s? mearg? cale de un sfert de or? de-a lungul liniei ?i s? a?tepte acolo pân? sose?te trenul gol, ca s?-i ia; cum zgomotele nu se aud la distan?a asta ?i cum linia face înainte o cotitur?, spionii n-or s? vad? ?i nici n-or s? aud? c? trenul s-a oprit acolo.
- ?i câ?i oameni re?in aici ?
- Dou?zeci sunt de ajuns pentru ap?rarea casei dumneavoastr? ?i pentru paza celor trei prizonieri. M?surile pe care le lua?i pot fi executate în r?stimp de o jum?tate de or?, apoi trenul porne?te. M? furi?ez din nou pe la spioni ca s? aud ce mai spun.
În curând se afla iar în apropierea celor doi bandi?i care t?ceau acum. Avea aceea?i perspectiv? ca ?i ei asupra întregului teren ?i-?i d?du toat? osteneala s? remarce vreo mi?care a localnicilor, dar în zadar. Oamenii se dep?rtau pe ascuns, cu atâta pruden??, încât spionii nu aveau habar de ce se-ntâmpl?. De altfel, l?mpile din cl?diri ?i c?su?e erau prea slabe ca s? lumineze localitatea în a?a fel încât s? po?i distinge bine ni?te oameni umblând prin ea. Deodat?, v?zu o lantern? cu lumin? vie purtat? din casa inginerului înspre ?ine. Cel care o ducea strig? tare, ca s? se aud? pân? departe:
- Trenul de marf? gol porne?te spre Wallace ! Au nevoie de vagoane acolo !
Cel care striga a?a era inginerul. Se în?elesese cu mecanicul, a?a c? acesta îi r?spunse la fel de tare :
- Well, sir ! Bine c? pornim în sfâr?it ?i nu mai ard c?rbunii degeaba ! Ave?i vreun comision de dat pentru cei din Wallace ?
- Nimic, doar s?-i spui noapte bun? inginerului pe care-l vei g?si probabil la o partid? de c?r?i când o s? ajunge?i. Good road !
- Good night, sir !
Câteva ?uier?turi stridente, apoi trenul se puse în mi?care. Când huruitul ro?ilor se stinse departe, unul din spioni zise :
-Ei, acum ?tii ce e cu locomotiva asta ?
Da, m-am lini?tit. Duce vagoane goale la Fort Wallace unde au nevoie de ele. B?nuiala mea era neîntemeiat?.
...............................................................................................................
Old Firehand se întoarse la casa inginerului, întâlnindu-se cu acesta în u??. Intrar? împreun? ?i se a?ezar? la un pahar de vin, cu ni?te ?ig?ri de foi, ca s? a?tepte ora plec?rii. Nu mai erau decât dou?zeci de muncitori în localitate, un num?r mai mult decât suficient. Ceilal?i plecaser? pe ascuns, conform ordinului primit. În afara localit??ii, se a?teptar? unii pe al?ii, ?i astfel aduna?i, merser? de-a lungul liniei pân? la distan?a stabilit?. R?maser? acolo pân? ce sosi trenul s?-i ia, pentru a-i duce pân? la Eagle-tail unde se opri. Era cu neputin?? ca tramp-ii s? mai observe ce avea s? urmeze, c?ci f?r? îndoial? porniser? ?i ei.
Old Firehand alesese un loc extrem de favorabil. Trenul trecea acolo peste râul strâns între maluri înalte. Pe vremea aceea exista un pod provizoriu, pe care erau a?ezate ?inele, iar pe malul cel?lalt intra numaidecât într-un tunel lung de vreo ?aptezeci de metri. La câ?iva pa?i înainte de a ajunge pe pod, trenul se opri, dar nu era gol, cum crezuser? spionii: ultimile dou? vagoane erau înc?rcate cu lemne de foc ?i c?rbuni. Îndat? ce ro?ile încetar? s? se mai învârteasc?, din întunericul nop?ii ie?i o fiin?? mic? ?i bondoac?, ar?tând ca o femeie, se apropie ?i-l întreb? pe mecanic cu o voce sub?ire, de falset :
- Sir, ce c?uta?i aici de pe acum ? Nu cumva a?i adus muncitorii ?
- Ba da – r?spunse mecanicul, uitându-se mirat la f?ptura ciudat?, care st?tea tocmai în razele de lumin? ale focului din locomotiv?. Dar dumneavoastr? cine sunte?i ?
- Eu ? zise gr?sanul râzând. Eu sunt m?tu?a Droll. Ei, nu v? speria?i chiar a?a de r?u! S? nu v? zdruncina?i cumva nervii. M?tu?? nu sunt decât a?a, între altele; o s? vi se explice mai încolo cum vine asta. Deci, de ce-a?i venit ?
- A?a ne-a poruncit Old Firehand, fiindc? a ascultat ce vorbeau doi spioni trimi?i de tramp-i, care ar fi intrat la b?nuieli dac? porneam mai târziu. Îi g?sim aici pe oamenii vestitului vân?tor ?
- Da, dar s? n-o rupe?i la fug? de fric?; sunt numai unchi, eu sunt singura m?tu?? din companie
- Nici nu m? gândesc s? m? tem de dumneavoastr?, domni?oar? sau doamn?. ?i unde sunt tramp-ii ?
- Au plecat; au ?ters-o acum vreo trei sferturi de or?.
- Atunci putem începe desc?rcatul lemnelor ?i al c?rbunilor.
- Da. Dar întâi lua?i-i pe oamenii dumneavoastr? din nou la bord, apoi m? urc ?i eu, ca s? v? dau indica?iile necesare.
- Dumnaevoastr? ? Indica?ii ? Nu cumva a?i fost numit general al acestui corp de armat? ?
- Ba tocmai, cu voia dumneavoastr?, fire?te. A?a, iac?t?-m? ! ?i acum, pune?i-v? calul s? alerge înceti?or peste pod ?i-l opri?i apoi în momentul când vagoanele cu c?rbuni de la coad? au ajuns la intrarea tunelului.
Droll se urcase pe locomotiv?. Muncitorii s?riser? din tren când oprise, ?i acum trebuiser? s? se urce iar în vagoane. Contramaistrul se uit? din nou la f?ptura bondoac? m?surând-o cu o privire din care se ghicea c? nu-i vine u?or s? dea ascultare comenzilor acestei m?tu?i dubioase.
- Ei, ce faci ? întreb? Droll.
- Sunte?i cu adev?rat omul de care trebuie s? ascult ?
- Da, da ! ?i dac? n-o faci imediat, î?i vin numaidecât în ajutor. N-am nici un chef s? stau pân?-n ziua de apoi pe acest pod, de parc-am prins r?d?cini !
Dup? aceste vorbe, scoase cu?itul de vân?toare ?i-i îndrept? vârful spre stomacul lu Watson.
Ei, dr?cie – strig? acesta – ce m?tu?? în?ep?toare ?i t?ioas? ! Dar tocmai pentru c? a?i scos cu?itul, m? v?d silit s? v? iau mai degrab? drept tramp decât drept aliat. Pute?i s? v? legitima?i ?
- Înceta?i cu prostiile ! r?spunse gr?sunul pe tonul cel mai serios, b?gând cu?itul la loc în cing?toare. Suntem sta?iona?i dincolo de tunel. Prin faptul c? v-am ie?it înainte pân? peste pod, v-am dovedit doar c? ?tiu de venirea dumneavoastr? ?i c?, nu pot face parte dintre tramp-i.
- Ei, hai s? trecem dincolo !
Trenul trecu podul, intr? apoi în tunel, ?i opri când ultimile dou? vagoane ajunser? înaintea intr?rii. Acum muncitorii s?rir? iar??i din tren ?i golir? unul din vagoanele basculante, r?sturnând înc?rc?tura pe jos. Apoi trenul î?i continu? drumul pân? dincolo de tunel., oprind în a?a fel ca al doilea vagon înc?rcat s? fie în dreptul ie?irii, unde fu desc?rcat la rândul lui. Aceste basculante sunt construite în a?a fel, ca ?asiul cu ro?ile s? stea pe loc, în timp ce platforma de pe ele se înclin? într-o parte, se gole?te ?i se readuce apoi în pozi?ia dinainte. Muncitorii coborâr? ca s? a?eze lemnele ?i c?rbunii desc?rca?i în fa?a tunelului ?i dincolo de el, în dou? gr?mezi care s? ard? cu u?urin??. Contramaistrul mai porni o dat? pentru a duce trenul ceva mai departe: îl opri acolo ?i se întoarse pe jos.
..................................................................................................................
Era aproape de miezul nop?ii, când Old Firehand se duse la inginer ?i-i spuse c? are de gând s-o porneasc? acum, ca s? mearg? în întâmpinarea trenului. Chem? pe cei doi muncitori care urmau s? ocupe locurile iscoadelor pe locomotiv? ?i se duse cu ei pe linie, furi?ându-se, ca s? nu fie v?zu?i de eventuali spioni.
Era întuneric bezn?. Ajunser? neobserva?i la locul asupra c?ruia se în?eleseser? telegrafic ?i se a?ezar? în iarb? ca s? a?tepte sosirea trenului. Nu era ora trei când acesta sosi ?i se opri în dreptul lor. Consta dintr-o locomotov? ?i ?ase vagoane de c?l?tori. Old Firehand se urc? ?i trecu prin vagoane. Erau goale. În primul g?si un cuf?r mare, încuiat, plin cu pietre. Lâng? el g?si pe mecanic; acesta ceruse s? conduc? trenul, pe când fochistul urma s? coboare la Sheridan, de vreme ce Old Firehand avea s? preia locul fochistului. Îl salut? prietenos pe mecanic, apoi se urc? în locomotiv?, împreun? cu cei doi muncitori, ?i-?i înnegri fa?a cu funingine. Acum ar?ta exact ca un fochist, în costumul lui de pânz?. Trenul se puse în mi?care.
Vagoanele erau construite dup? sistemul american. Trebuia s? te urci la coad?, în ultimul, ca s? ajungi la celelalte, care erau fire?te luminate. În fa?? era o a?a- numit? locomotiv?-tender, cu pere?ii înal?i ?i solizi, din tabl? de fier rezistent?, spre ap?rare împotriva intemperiilor. Aceast? împrejurare era foarte favorabil?, c?ci pere?ii ascundeau aproape complet pe cei de la locomotiv? ?i rezistau la gloan?e de pu?c? ?i revolver.
În curând ajunser? la Sheridan, unde fochistul se d?du jos f?r? zgomot. Nu se afla acolo decât inginerul: schimb? cu mecanicul formulele obi?nuite, apoi d?du semnalul de plecare.
........................................................................................................................
F?cur? cum le spusese ?i se întinser? lâng? Woodward, care de?inea oarecum rangul unui locotenent sub comanda „colonelului”. Deocamdat? st?teau în întuneric; mai târziu, când se apropie ora stabilit?, aprinser? un foc pe lâng? linie.
Era trei ?i un sfert când bandi?ii în a?teptare auzir? huruitul îndep?rtat al trenului ?i curând dup? aceea v?zur? luminile puternice ale locomotivei. Old Firehand închise u?i?a focarului, pentru ca el ?i ceilal?i trei s? nu poat? fi v?zu?i prea bine. La mai pu?in de vreo sut? de pa?i înainte de a ajunge în dreptul focului, mecanicul d?du contrapresiune, ca ?i cum ar fi ascultat subit de un ordin. Urm? o ?uier?tur?, ro?ile scrâ?nir?, trenul se opri. Tramp-ii scoaser? chiote de bucurie ?i se înghesuir? la ultimul vagon. Fiecare voia s? fie primul. Dar „colonelul” ?tia bine ce e esn?ial. Se apropie de locomotiv?, arunc? o privire de dup? muchia unuia din pere?ii laterali ?i întreb?:
- Totul în regul?, b?ie?i ?
- Well ! f?cu unul din muncitori, cel care ?inea revolverul în pieptul mecanicului. N-au avut încotro, s-au executat. Vezi ?i tu „colonele”; la cea mai mic? mi?care ap?s?m pe tr?gaci.
Old Firehand st?tea lipit parc? de fric? de rezervorul de ap?; al doilea muncitor îl amenin?a pe el cu revolverul. „Colonelul” fu complet dus în eroare.
- Bun – zise – v-a?i îndeplinit misiunea bine, o s? primi?i o recompens? special?. Mai sta?i acolo pân? am terminat, pe urm?, când dau semnalul, coborâ?i, ca s? nu moar? de fric? ace?ti bravi cet??eni ?i s? poat? pleca mai departe.
Se retrase de lâng? locomotiv? în întuneric. Îndat? ce disp?ru, Old Firehand se aplec? înainte ca s? arunce o privire în jur. Nu v?zu pe nimeni, în schimb vagoanele erau ticsite de bandi?i. Îi auzi certându-se pentru cuf?r.
- D?-i drumul, d?-i drumul ! ordon? vân?torul mecanicului. ?i nu încet, ia-o repede dintr-o dat?! Mi se pare c? a urcat acum ?i „colonelul”. S? nu z?bovim.
Trenul se puse în mi?care f?r? ca mecanicul s? fi ac?ionat ?uier?toarea.
- Sta?i, sta?i ! strig? o voce. Împu?ca?i-i pe câini. Trage?i, trage?i !
Bandi?ii din vagoane erau cuprin?i de spaim?, v?zând c? vagoanele pleac? cu ei. Voiau s? coboare, s? sar? din tren, dar nu se putea, dat fiind c? mecanicul intrase numaidecât în vitez? mare. Old Firehand scormoni ?i înte?i focul. Fl?c?rile aruncau o lumin? vie asupra lui ?i a tovar??ilor s?i. U?a din fa?? a primului vagon se deschise brusc ?i ap?ru Woodward. V?zu bine interiorul locomotivei, fa?a lui Old Firehand în plin? lumin? ?i pe pretin?ii bandi?i stând pa?nici lâng? el.
- Old Firehand ! url? el atât de tare, încât se auzi cu tot gâfâitul locomotivei ?i huruitul ro?ilor. Bestia asta ! La dracu’ cu tine !
Smulse pistolul din cing?toare ?i trase. Firehand se arunc? pe jos ?i sc?p? neatins. În clipa urm?toare, îns? fulger? revolverul lui, iar Woodward, lovit în inim?, rec?zu în vagon. Ap?rur? al?ii în u??, dar gloan?ele lui îi atinser? instantaneu. Apoi cei doi muncitori izbutir? s? mute unul din pere?ii laterali în spate, separând astfel locomotiva de vagoane. Acum tramp-ii n-aveau decât s? trag?...
Între timp, trenul gonea în noapte. Mecanicul st?tea cu ochii a?inti?i asupra liniei luminate de faruri. Trecu un sfert de or? ?i spre r?s?rit se anun?a mijitul zorilor. Atunci ac?ion? fluierul, nu în ?uier?turi scurte, ci o dat?, prelung, ca un ?ip?t nesfâr?it. Se apropia de pod, ?i voia s? anun?e oamenilor care-l a?teptau acolo sosirea trenului.
Ace?tia st?teau de mult la posturile lor. Cu pu?in înainte de miezul nop?ii, sosir? dragonii de la Fort Wallace; solda?ii luaser? pozi?ie sub pod, pe ambele maluri, pentru ai face prizonieri pe tramp-ii care reu?eau s? le scape celor de sus. La capul podului st?tea Winnetou cu rafter-ii ?i vân?torii, iar la ie?irea din tunel a?teptau muncitorii înarma?i. Printre ace?tia se afla ?i contramaistrul, care luase asupra lui misiunea primejdioas? de a desface locomotiva de vagoane înc? în interiorul tunelului. Când auzi ?uieratul, comand?: „Aprinde?i focul!” Muncitorii aprinser? numaidecât gr?mada de lemne ?i c?rbuni de la gura tunelului, în timp ce el însu?i intr? în tunel ?i, lipit de perete, a?tept? trenul.
Acesta trecu cu vitez? redus? peste pod ?i se apropia acum de tunel. Old Firehand îi z?ri pe cei posta?i acolo ?i le strig?:
- Aprinde?i focul în urma noastr? !
În clipa urm?toare trenul se opri. Locomotiva era exact în locul unde o a?tepta contramaistrul. A?a c? se vârî repede între locomotiv? ?i primul vagon, desf?cu cupla ?i fugi repede din tunel. Locomotiva îl urm? numaidecât; vagoanele r?maser? pe loc, iar focurile aprinse fur? mutate de muncitori pe mijlocul liniei, dup? ce acoperiser? în grab? ?inele cu pietre, pentru a le feri.
Toate acestea s-au petrecut mai repede decât se poate povesti ?i mult prea repede pentru ca tramp-ii s?-?i fi dat seama exact de situa?ia în care se aflau. Înc? din timpul c?l?toriei în plin? vitez? nu se sim?iser? prea bine în pielea lor. Aflaser? c? Old Firehand se afla pe locomotiv? ?i ?tiau deci c? planul lor fusese z?d?rnicit. Dar erau convin?i c? acolo unde trenul va opri, î?i vor rec?p?ta libertatea, chiar dac? acel loc urma s? fie o sta?ie animat?. Erau bine înarma?i ?i mul?i la num?r, a?adar î?i închipuiau c? nimeni nu va îndr?zni s?-i re?in?.
Acum trenul era oprit; la asta se a?teptaser?. Dar privind prin ferestrele vagoanelor, nu v?zur? decât întuneric bezn?, ca sub p?mânt. Cei ce se înpinser? ca s? ajung? la u?a ultimului vagon aveau impresia c? privesc printr-o ?eav? îngust? ?i întunecoas? drept în para unui foc mare ce fumega. Iar cei din primele vagoane v?zur? c? locomotiva disp?ruse ?i c? în locul ei ap?ruse o gr?mad? de c?rbuni aprin?i. Atunci unul dintre ei î?i d?du seama unde se afl?:
- Un tunel ! Un tunel ! strig? speriat.
Iar al?ii repetau dup? el, ?ipând:
- Un tunel ! Un tunel !
- Ce s? facem ? Trebuie s? ie?im de-aici !
Se înghesuir? ?i se împinser?, a?a c? cei din dreptul u?ii – c?ci acum se putea coborî ?i prin u?a primului vagon – nu apucar? s? se dea jos, ci fur? de-a dreptul azvârli?i afar?. Urm?torul c?dea peste cel dinainte, al treilea peste al doilea ?i a?a mai departe. Se f?cu o înv?lm??eal? de trupuri, de bra?e ?i picioare, un haos de strig?te, ?ipete ?i înjur?turi, ?i toate astea nu se puteau petrece f?r? o serie de accidente. Unii puser? chiar mâna pe arme ca s? se apere de cei care se ag??au de ei sau z?ceau peste ei.
La întunericul abia p?truns de l?mpile din vagoane ?i de lumina fl?c?rilor de la cele dou? capete ale tunelului se ad?ugau acum palele groase de fum de c?rbune mânate spre interiorul tunelului de vântul stârnit în zori.
- Dumnezeii lor ! Vor s? ne sufoce ! strig? o voce strident?. Afar? ! Afar? !
Zece, dou?zeci, cincizeci, o sut? reluar? strig?tul, ?i to?i se împingeau, se înghesuiau, se înghionteau spre cele dou? ie?iri, cuprin?i de spaima mor?ii. Dar acolo trosneau focurile, cu fl?c?ri înalte ?i întinse, f?r? cel mai mic spa?iu prin care s? treci. Cine ar fi încercat s? ias? ar fi fost nevoit s? alerge printre fl?c?ri ?i hainele i-ar fi luat foc f?r? doar ?i poate. Cei din fa?? î?i d?dur? seama de asta; se întoarser? ?i începur? s? se împing? înapoi. Cei din urma lor nu voiau s? se dea în l?turi, se împingeau înainte, a?a c? se isc? în apropierea focurilor o lupt? fioroas?, corp la corp, între oameni care cu pu?in înainte fuseser? prieteni ?i alia?i întru rele. Tunelul repercuta ?ipetele ?i urletele cu o intensitate înzecit?, în a?a fel încât de afar? se auzea un vuiet de parc-ar fi fost slobozite fiarele p?mântului.
Old Firehand ocolise stânca pentru a ajunge la focul din fa?a tunelului.
................................................................................................................................
- Da. S-au înc?ierat r?u de tot – r?spunse westman-ul. Dar sunt totu?i oameni, trebuie s?-i cru??m. Destupa?i intrarea.
- Nu cumva vre?i s? intra?i ?
- Ba da.
- Pentru Dumnezeu, s? nu face?i asta ! S-ar arunca asupra dumneavoastr? ?i v-ar sugruma, sir !
- Ba or s? se bucure dac? le ar?t calea spre salvare.D?du ?i el o mân? de ajutor la împinsul lemnelor ?i c?rbunilor mai departe, a?a c? între foc ?i peretele tunelului se dschise o trecere îngust? prin care puteai s?ri. Ar fi fost cu neputin?? s? intri încet.F?cu un salt ?i se afl? acum în tunel, el singur în fa?a mul?imii de oameni dezl?n?ui?i.
...........................................................................................................
- Da, eu sunt – r?spunse. ?i a?i sim?it-o pe pielea voastr?: unde sunt eu nu încape nici o rezisten??. Dac? nu vre?i s? v? sufoca?i, l?sa?i-v? armele aici, ie?i?i, dar unul câte unul. O s? stau la intrare, lâng? foc, ?i am s? comand. Cine iese f?r? a fi a?teptat ordinul meu va fi împu?cat pe loc. ?i cine p?streaz? vreo arm? va fi de asemenea împu?cat.Suntem mul?i muncitori, vân?tori, rafter-i ?i solda?i, destui ca s? punem în practic? amenin?area mea. Gândi?i-v? bine ! Arunca?i-ne o p?l?rie sau o ?apc? prin ie?ire; ?sta va fi semnalul c? vre?i s? v? supune?i. Dac? n-o face?i, o sut? de ?evi de pu?c? se vor îndrepta spre ie?ire, ca s? nu poat? trece nici unul.
...............................................................................................................
O p?l?rie zbur? în curând din tunel trecând pe lâng? foc, ?i în clipa urm?toare Old Firehand strig?, spunându-le c? primul poate s? ias?. Cum s?ri afar?, îl silir? s? treac? numaidecât podul, fiind luat în primire la cap?tul cel?lalt al podului, de rafter-i ?i vân?tori.
..................................................................................................................
Totu?i, treaba se f?cu repede, a?a c? dup? un sfert de or? to?i tramp-ii erau prizonierii înving?torilor. Acum , îns?, se constat?, spre uimirea ?i furia acestora din urm?, c? lipse?te „colonelul” ro?cat. Prizonierii interoga?i spuser? c? el ?i cu înc? vreo dou?zeci nu se urcaser? în tren. Se apucar? s? cerceteze temeinic tunelul ?i vagoanele, dar nu-l g?sir?; trebuiau s? admit?, prin urmare, c? oamenii spuseser? adev?rul.
..............................................................................................................
Muncitorii se întoarser? pe jos la Sheridan, ca recompens?, luaser? toate armele confiscate de la tramp-i. Pentru transportul acestora erau vagoane mai mult decât suficiente. Le st?teau la dispozi?ie „trenul pentru construc?ii” ?i „trenul de bani”. Dup? ce urcar? prizonierii, se instalar? ?i ceilal?i în vagoane ?i cele dou? trenuri se puser? în mi?care.Iar dragonii se întoarser? c?lare la Fort Wallace.
Acolo vestea se r?spândise în zbor, ?i la sosirea trenurilor toat? lume se adun?: tramp-ii fur? primi?i într-un fel care le oferi o imagine anticipat? la ce-i a?tepta mai târziu, dup? condamnare.
De altfel, suferiser? pierderi însemnate, c?ci aproape un sfert dintre ei fuseser? g?si?i mor?i în tunel, ?i azi se mai poveste?te în regiunea aceea cum au fost afuma?i tramp-ii în tunelul de la Eagle-tail...
Comoara din Lacul de Argint, Karl May -editura Pallas, Bucure?ti 1995