Calea ferata ingusta Covasna-Siclau-Planul Inclinat-Comandau

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"
afis_zilele_covasna_2012.jpg
 
Planul ????nclinat de la Comand??u

<r>O constructie pe care am prins-o in functiune cand eram mic , cand se mai exploata padurea din aceea zona . Tin minte ca era o locomotiva de mici dimensiuni care ducea lemnele pe niste vagoane de la baza muntelui in jos pe niste sine ce treceau prin fata portii unui Hotel . Cred ca numele hotelului era Bradul cum apare si in acest filmulet spre sfarsit lui : <YOUTUBE id="jriIQx1iM1g" url="http://www.youtube.com/watch?v=jriIQx1iM1g"><URL url="http://www.youtube.com/watch?v=jriIQx1iM1g">http://www.youtube.com/watch?v=jriIQx1iM1g</URL></YOUTUBE> <br/>
<br/>
Am salvat textul si aici pentru a fi citit si de alti colegi si nu numai .<br/>
<br/>
<br/>
Caracteristicile tehnice ale Planului înclinat: <br/>
<br/>
Lungimea c??ii de rulare: 1236 m. Diferen?a de nivel: 327 m. Altitudinea sta?iei de baz??: 686 m. Altitudinea punctului de încruci?are: 853 m. Altitudinea sta?iei de vârf: 1013 m. Lungimea platformelor: 6 m. L???imea platformelor: 3 m. Ecartamentul c??ii de rulare: 1435 mm. Declivitatea liniei: 280 mm/m. Grosimea cablului de trac?iune: 28 mm. <br/>
<br/>
Un mic punct de paz?? al gr??nicerilor austro-ungari, situat pe vechea rut?? comercial?? ce lega ??Â?ara Româneasc?? de Transilvania. Aici, la 17 octombrie 1888, David Horn a inaugurat fabricile de cherestea de la Comand??u ?i Gyula, iar un an mai târziu, odat?? cu concesionarea p??durilor ?i cu începutul dezvolt??rii sistemului de c??i ferate forestiere, a luat na?tere localitatea Comand??u.<br/>
<br/>
<br/>
Pentru a facilita aprovizionarea cu bu?teni ?i transportul cherestelei, între anii 1889-1891, Concesiunea David Horn a construit calea ferat?? cu ecartament îngust (760 mm) Comand??u-Gara Covasna (Depozitul Central).<br/>
<br/>
Dup?? doi ani, David Horn ?i asocia?ii au transferat concesiunea Societ???ii Forestiere ââ???žArdeleanaââ????, fost?? ââ???žErdelyi Erdoipar R.T.ââ????, proprietate a fra?ilor Groedel, ce fusese înfiin?at?? în anul 1890. Societatea a construit ?i a exploatat un sistem de c??i ferate forestiere compus din nou?? linii, având în total 118,3 km: 1. Gara Covasna ââ??â?? Planul înclinat ââ??â?? Comand??u (1889-1891) 21,2 km; 2. Comand??u ââ??â?? P??p??u?i (1891-1895) 18 km; 3. Ramifica?ia P??durea Zagon (1891-1895) 4 km; 4. Comand??u ââ??â?? Mica (1890-1892) 18,8 km; 5. Mica ââ??â?? Valea Bâsca Mare ââ??â?? C.F.F. Nehoiu (1920) 5,2 km; 6. Ianc??u ââ??â?? Reitec (1934-1935) 4,5 km; 7. Gyula ââ??â?? Ghiurca (1934-1935) 5,4 km; 8. Comand??u ââ??â?? Valea Bâsca Mic?? ââ??â?? C.F.F. Nehoiu (1920) 19 km; 9. Holom ââ??â?? Benedec ââ??â?? Nereju (1890 ââ??â?? 1895) 22,2 km.<br/>
<br/>
în cadrul acestui veritabil complex industrial, pentru a face posibil?? leg??tura între Valea Zânelor ?i Punctul ???žicl??u, în anul 1890 a fost inaugurat Planul înclinat. O instala?ie complet ecologic??, unic?? în Europa, realizat?? dup?? proiectul inginerului Emil Lux, cu componente produse de firma vienez?? Obach, Planul înclinat a fost folosit timp de peste un secol (1892-1995), zilnic transportându-se aproximativ 30 de vagonete, fiecare având o capacitate de 10 m3 de material lemnos.<br/>
<br/>
Principiul de func?ionare a întregului sistem era deosebit de simplu, urcarea ?i coborârea celor dou?? platforme înclinate, pe care erau ancorate micile trucuri forestiere, realizându-se numai cu ajutorul for?ei de gravita?ie.<br/>
<br/>
1913 - Planul înclinat era o minune a tehnicii ?i a ingeniozit???ii<br/>
<br/>
<br/>
Legate între ele printr-un cablu metalic al c??rui avans era reglat printr-un sistem de scripe?i controla?i din camera de comand?? situat?? în sta?ia de vârf, platformele rulau pe o linie cu ecartament normal (1435 mm), întregul ansamblu fiind proiectat astfel încât energia vagonetului înc??rcat, ce cobora, s?? fie integral folosit?? pentru remorcarea unui vagonet gol, ce urca din sta?ia de baz??. Iar la mijlocul Planului înclinat exista un punct de ramifica?ie a ?inelor, ce permitea trecerea simultan?? a celor dou?? platforme.<br/>
<br/>
Unica surs?? extern?? de energie folosit?? pentru func?ionarea acestui unicat tehnic feroviar erau cei doi cai ââ???žputereââ????, Mi?u ?i colegul s??u din sta?ia de vârf, ce manevrau micile vagoane din sta?iile situate la extremit???ile Planului înclinat, pân?? pe liniile de unde erau preluate de locomotivele cu abur.<br/>
<br/>
Acestea le remorcau pân?? în punctul de transbordare din sta?ia Covasna, ori pân?? în centrul forestier de la Comand??u. în 1995, la numai câ?iva ani dup?? ce ?i-a aniversat centenarul, Planul înclinat a fost afectat de o puternic?? furtun??, ce a doborât aproape to?i arborii de pe versantul pe care se întindea. în plus, în anul 1997, cabina de comand?? a sta?iei de vârf a fost distrus?? de un puternic incendiu. Diminuarea drastic?? a volumului de mas?? lemnoas?? exploatat a f??cut ca Planul înclinat s?? fie trecut în conservare la 1 octombrie 1999 (împreun?? cu cei 32 de kilometri ai liniilor ce compuneau ultimele r??m???i?e ale sistemului c??ilor ferate forestiere de la Comand??u ?i cu întregul material rulant r??mas în zon??).<br/>
<br/>
1940 - Comand??u - Trenul forestier trecând peste podul din imediata apropiere a Planului înclinat<br/>
<br/>
Turistul ori pasionatul feroviar ce se încumet?? s?? porneasc?? în aventura unei c??l??torii spre Comand??u va putea privi imaginea dezolant?? a versantului muntos pe care se mai întind înc?? o serie de componente corodate ale c??ii pe care rulau cele dou?? platforme ?i o parte a cablului ce le conecta. ???žinele contorsionate care treceau pe micul pode? din lemn ce asigura accesul pe platforma inferioar?? a instala?iei au r??mas suspendate deasupra pârâului pe care îl traversau. Iar mare parte din linia ferat?? se g??se?te îngropat?? sub platforma drumului forestier, pe care coboar?? încet autocamioanele înc??rcate cu bu?teni. Prin geamurile sparte ?i prin u?ile degradate ale cl??dirii remizei de la Comand??u mai pot fi z??rite trei dintre locomotivele ce au f??cut serviciu pe ultimele por?iuni ale c??ii ferate forestiere Covasna-Comand??u" <br/>
Sursa este de aici : <URL url="http://www.historia.ro/exclusiv_web/general/articol/un-unicat-tehnic-distrus-nepasare-planul-inclinat-comandau"><LINK_TEXT text="http://www.historia.ro/exclusiv_web/gen ... t-comandau">http://www.historia.ro/exclusiv_web/general/articol/un-unicat-tehnic-distrus-nepasare-planul-inclinat-comandau</LINK_TEXT></URL><br/>
<br/>
<br/>
Din cate am aflat de la cineva in zona de jos s-a surpat terasamentul cu tot cu calea ferata si sus in varf nu mai este nimic , exact cum reiese si din pozele puse de autorul Andrei Berinde , sau daca a mai ramas ceva este oricum in paragina totala . <br/>
<br/>
Prezentarea principiului planului inclinat si cum se lucra in ultimi ani cand inca se mai facea exploatare forestiera in aceea zona : <br/>
Filmuletul este in limba germana din pacate , este bun si asta decat nimic .<br/>
<YOUTUBE id="4rrrMFUM5Uc" url="http://www.youtube.com/watch?v=4rrrMFUM5Uc"><URL url="http://www.youtube.com/watch?v=4rrrMFUM5Uc">http://www.youtube.com/watch?v=4rrrMFUM5Uc</URL></YOUTUBE><br/>
<br/>
Imagini cu ce a mai ramas din constructie <E:mad:</E> :<br/>
<YOUTUBE id="ZPWVkEgV5wM" url="http://www.youtube.com/watch?v=ZPWVkEgV5wM"><URL url="http://www.youtube.com/watch?v=ZPWVkEgV5wM">http://www.youtube.com/watch?v=ZPWVkEgV5wM</URL></YOUTUBE><br/>
<YOUTUBE id="iFLnKRzDKU4" url="http://www.youtube.com/watch?v=iFLnKRzDKU4"><URL url="http://www.youtube.com/watch?v=iFLnKRzDKU4">http://www.youtube.com/watch?v=iFLnKRzDKU4</URL></YOUTUBE> <br/>
<br/>
<E>:(</E></r>
 
Se apropie ?i sfâr?itul lunii iulie.......cum mai zboar?? timpul.......poate da cineva o dat?? la care se vor ?ine "Zilele Comand??ului 2013" ?
Andris ai ceva am??nunte ? Cu bine tuturor.
 
...A.M.R. (au mai r??mas) dou?? s??pt??mâni ?i jum??tate....., iar Georg va fi ?i el prezent "ca deobicei".....cu o locomotiv??. De-ar fi vremea f??r?? de ploaie, ar fi super !!!
 
Mocanita va circula de zilele Comandaului

Sambata, 03.08.2013 si Duminica, 04.08.2013

La fiecare ora intre 10.00 si 17.00 la traseul scurt (dus-intors 5km) si la ora 18.00 pana la capat (dus-intors 14km)

Pret: traseul scurt copii 5 lei, adulti 10 lei
traseul pana la capat copii 10 lei, adulti 20 lei

1016238_606808006038764_1627599097_n.jpg
 
CFF Comandau pe traseul lung

<t>Din pacate nu avem nici o alta posibilitate. Largul publicul doreste sa mearga trenul din ora in ora iar traseul lung dureaza dus intors aproape 2 ore. Singura varianta pe care o avem este, daca sunt nemultumiri, sa nu mai oferim deloc traseul lung. Inafara de asta Comandau e prea frumos doar pentru o vizita in fuga. Exista pensiuni, restaurante si chiar si petrecerea de zilele Comandaului cu musica populara maghiara merita de vazut.</t>
 
1997-10-09 Covasna 764-405 MS 15b
http://www.flickr.com/photos/88280994@N08/9638704776/sizes/l/in/set-72157632028958884/

1997-10-09 Covasna 764-405
http://www.flickr.com/photos/88280994@N08/9635491749/sizes/l/in/set-72157632028958884/

1997-10-08 Commandau 763 -247
http://www.flickr.com/photos/88280994@N08/9638743496/sizes/l/in/set-72157632028958884/
 
Pozele postate de Florin, mai sus, din 01.02.2013, m-au f??cut s?? trec în revist??, ceea ce s-a mai petrecut pe la Covasna ?i Comand??u din 2012 ?i pân?? ast??zi, mai ales c?? pentru mul?i dintre voi, a ajunge la Covasna, este dificil....
De aceea voi încerca s?? reânod firul evenimentelor, nu multe, petrecute ?i o s?? încep cu ZIUA INTERNA??Â?IONAL? A MONUMENTELOR ISTORICE din 21.04.2012, ce a avut loc la Covasna......Deci...e de anul trecut, aten?ie!

Pentru c?? în buna tradi?ie a legilor lui Murphy, dac?? vrei ceva dinainte planificat, trebuie s?? fie ceva care s?? te împiedice......a?a ?i cu mine....n-am putut ajunge acas?? pentru a putea "fugi" pân?? la Covasna.
M-am "r??zbunat" a doua zi, 22.04.2012, îns??, când plin de draci ?i plin de benzin?? în rezervor, am înc??lecat "bestia" de 50 cmc ?i cu viteza maxim??, mai ales la vale ?i cu vântul din spate, ajung la Covasna.......

.....Am ajuns la Centrul De Informare Turistic??, dar ......

...dar constat c?? e "Zarva", adic?? ceva cu lac??tul pe u???....?i lini?te.

....Mai privesc, lung în josul str??zii, cu gândul la un telefon pe care s??-l dau PDI-ului, ?tiindu-l în zon??, împreun?? cu ???žerban; m?? "arunc" în ?a ?i "valea" la Planul înclinat.

...De la "Bradul/Sanatoriu, neobosita "venerabil??", cuminte ?i neobosit?? face ture pân?? la baza planului, func?ie de num??rul c??l??torilor!

..asta e starea în care sunt liniile de leg??tur?? peste ap??, cu planul......valea e curat??, au disp??rut bu?tenii ce erau in structura podului!

..acele lipsesc ...dar din vale urc?? "venerabila" c??tre "micul triaj" (cum îi zic eu) de la baza planului !!

...anima?ie pentru 15 minute, pân?? la coborâre.

....Odat?? cu plecarea trenului, o iau ?i eu "la vale", c?? s?? mai bântui prin gara dintre casele Voine?tiului, fiindc?? PDI-ul e undeva pe drum de la Sfântu spre Covasna.

...Cele trei imagini sunt din "mica gar??" din Voine?ti, sub deal...macaz cu traverse metalice, un vagon "p??r??sit" ?i mica remiz??!

....de aici, din Voine?ti, prin aceast?? "poart??" linia merge c??tre gara Covasna, la vreo 7 km mai jos. "Pe aici nu se (mai) trece"...deocamdat??...

...De la Voine?ti, am venit voinice?te la baza planului, fiind a?teptat de PDI ?i ???žerban.....

...."venerabila" ajunge ?i ea aici, cu o alt?? tur??.....

....?i înainte de-a ne desp??r?i, ne compar??m "bolizii"...... de aici eu cobor spre gara Covasna, de-a lungul liniei, dup?? intersec?ia cu DJ 121, spre Tg. Secuiesc.

...cu spatele la DJ 121, privind spre Valea Zânelor.....

....cu fa?a la DJ 121...cele dou?? macaze nu mai duc nic??ieri, iar linia peste drum a fost scoas??, dup?? repararea drumului jude?ean.

...drumul reparat; mai departe peste câmp este un gater ?i gara Covasna.

....mai arunc o "privire" spre Voine?ti/Valea Zânelor ?i pornesc de-a lungul liniei, chinuindu-i bolidul de-a lungul linie, în unele locuri peste traverse chiar...

...harta este pentru a identifica punctele ar??tate în postare. La punctul "E" este intersec?ia cu DJ 121.

....din punctul "E" (int. DJ 121), la 150 m mai jos spre gara Covasna, înc?? o privire spre munte (a?a vedeau mecanicii, peisajul când urcau la plan, exceptând noile construc?ii de lâng?? intersec?ie.

...pozele sunt mai jos spre gara Covasna, în punctul "D" pe hart??, unde traveseaz?? linia un drum de p??mânt; de la acest drum, inspre gar??, linia lipse?te pe 200-300 m lungime, dup?? care e neatins?? pân?? la gater.

...aici linia începe din nou, spre gar??.

...în zona gaterului, linia nu se mai vede, de-a lungul gardului...ori e acoperit?? cu p??mânt, ori......

...a?a arat?? remiza....îi poate c??dea în cap celui care are "inspira?ia s?? mai scoat?? o c??r??mid?? din stâlp.....

...o poz?? printre "uluci" în interior.... ?i a doua e gaura pe care au f??cut-o "colec?ionarii" în perete....Locomotiva care era complet??, nu mai e.....complet??.....

...Gara Covasna....o privire spre Bre?cu.......

...tot gara Covasna...o privire spre Sfântu ?i la drum......

....La drum, spre cas??, pe DN 11 la limita dintre jud. Covasna ?i Bra?ov, râul Negru, umflat de apele din munte..... A?a se îmcheie povestea zilei de 22.04.2012 ?i a?a mai ar??tau lucrurile pe linia îngust??, la acea dat??.
 
Pe parcursul anului 2012 iat?? c?? vin ?i "Zilele Comand??ului", ocazie cu care (fiind un protejat al sor?ii, prin apropierea fa??? de localitate) dau o fugu??? la Comand??u.............

...La Planul înclinat e lini?te ?i nici o "mi?care" pe la vagoanele garate aici.

...Aici a fost o ramifica?ie a liniei din cea care cobora de-a lungul DJ 121 H (Comand??u-Covasna) spre Planul înclinat, pân?? la intrarea în p??dure ?i se desp??r?ea de drum. Poza stâng?? e cu fa?a la DJ 121 H, cea din dreapta e spre cap??tul din p??dure al ramifica?iei, unde pare c?? era un gater....

....Gara Comand??u....fum, miros de c??rbune, sunetele cazanului sub presiune ?i plecarea într-o nou?? tur?? cu turi?ti.....venerabila 764.243 MAV e la datorie ?i de data asta....

....Dup?? primul contact cu gara, ca s?? nu fiu "nasol" urm??rindu-mi numai propria mul?umire, dau fuga cu familia prin locul de petrecere, unde a c??zut bine un mic...doi...trei...patru ?i numai o bere (f??r?? alcool...cââââhhhhh).

...Dou?? poze cu partea din stânga g??rii (hmmmm), m?? rog cu ceea ce este acum "gara" Comand??u...bine c?? este....

.....Aici este acea bucl?? de linie ce venea de la depozitele din stânga g??rii, trecea prin fa?a ei, ca apoi prin dreapta g??rii, printre case s?? reintre în dispozitivul de linii, ce duceau spre traseul Bâsca Mare.

Cai putere la...p??scut. Nu-i nici un pericol, de mult timp pe aici nu mai trece trenul ?i nu va mai trece niciodat??, poate! în spate, pe drum era linia spre Bâsca Mare.

în spatele g??rii, aceea?i situa?ie cu "truck"-urile pentru lemne ?i aceea?i stare a LDH-urilor.....

....Poza 1, 2, 3, 4 ?i 5.....vagonul pe care ne-am c??znit acum vreo 3 ani s??-l mai restaur??m, de bine de r??u, la sfâr?itul lunii iulie a anului respectiv, a început s?? fie vandalizat (not?? proast?? pentru localnici-probabil)....o banchet?? smuls?? ?i aruncat?? din vagon...asta era starea lui august 2012....

Pe dinafar?? ?i de mai departe, nu arat?? pre r??u, totu?i.....

Doi OAMENI DEVOTA??Â?I C?II FERATE......Dreapta, cu tricou albastru închis, ???žerban....Stânga, un nou "om al bielelor" :lol: ...Florin Nan.

Imagini de la km 3 unde se rebrusa locomotiva....Eu m-am deplasat pe drum, cu ma?ina ?i am r??mas cu ai mei câteva ore aici , pe malul apei. în a treia imagine, cu spatele e ....Geoerg Hocevar.

Poza 1- locomotiva trece în capul de jos al trenului; poza 2 ?i 3-aten?ie la legarea trenului......cupla asta "automat??" poate crea necazuri la degete; poza 4, în siguran???, "totul" o ia la vale....

Ajung ?i eu cu "ga?ca" în gar??, de unde v?? fericesc cu cele trei imagini (luate din tren, de data asta)...în cea de-a treia imagine "Florin-Dej"...

....suntem "pe drum" ?i urc??m cu viteza maxim??....

Ce mi-a? mai dori s?? apuc vremea în care, în acest punct, cineva s?? schimbe macazul ?i trenul s?? ias?? la stânga peste Bâsca Mic?? , în DJ 121H, s?? mearg?? 2-3 km pe drumul pe care mergea odat??......Deocamdat?? ne mul?umim cu "tot înainte".....

De la stânga...1)-urc??m în "pas vioi". 2) ?i 3)-suntem la rebrusare. 4)-aten?ie la degete. 5)-înapoi spre gar??.

"Flota" de transport a lui Georg.....unde vezi trailerul ??sta, caut?? prin apropiere, c?? vei g??si un vagon, o locomotiv??....a?a cum am g??sit eu, odat?? la N??dlac....

.....luummmeee, ca în gar??...glasuri de copii, extaziate ?i puternic impresionate, pentru c?? azi în epoca "net"-ului ?i a tot ceea ce pentru cei care eram ?i noi copii, prin anii 60-70, ce e azi era "s.f." din benzile desenate, pentru ei e un "s.f."....epoca aburului!!

....764.243...o poveste lung????.....lung??????????...

....Un punct de vânzare (cu material legat de C.F.F.Comand??u), unde o so?ie în?eleg??toare î?i sacrific?? din timpul liber ! D-na L??cri?eanu. Tot respectul !

......la întoarcerea spre cas??, fac o bucl?? prin gara Sfântu Gheorghe, pentru a vedea ce se mai întâmpl?? cu "b??trânica" de aici....?antierul s-a l??b??r?at ?i "peste gard"...dar în mare e totul în regul??.
A?a s-a încheiat edi?ia 2012 a "Zilelor Comand??ului"...,dac?? Photobucketu-ul nu-mi face probleme la crearea unui nou album, revin curând cu anul 2013, unde mai sunt câteva "nout???i" observate pe linia de aici.
Pe curând.
 
Cum timpul trece....trece ?i tot trece, vine ?i sfâr?itul lui martie 2013, când într-o frumoas?? ?i c??ldu??? zi de duminic?? 31.03.2013, fac plinul "bestiei" ?i o iau la "s??n??toasa".....c??tre Covasna.

Dup?? ce ie?i din DN 11 pe DN 13E spre Covasna, drumul te poart?? printr-o frumos??, dar micu??? rezerva?ie de mesteceni ?i pini, care din p??cate în zona lacului a început s?? mai "dispar??"....la momentul trecerii, pe acolo, nu puteai s?? nu te opre?ti...a?a de îmbietor era peisajul....

Aceea?i rezerva?ie ?i o "buc???ic?? de lac, pe drumul spre Covasna.

Ajuns la baza Planului înclinat, g??sesc starea lucrurilor cu u?oare schimb??ri tot în r??u....C??su?ele de la baza planului s-au degradat mai tare, ajutate de o mân?? de om....o ?in?? (cea din dreapta) st?? s?? cad?? în râu (?uruburile de leg??tur?? au disp??rut, hai s?? zic prin forfecare la efortul sus?inerii ?inei peste râu, dac?? cumva nu i-a pus cineva gând r??u ?i a?teapt?? s?? cad?? în râu, dup?? care s??-i dea alt?? destina?ie).

.....o încercare nereu?it?? de-a "trage cu ochiul" aparatului foto, prin ocularul binoclului, sus la sta?ia de plecare a planului, loc unde nu am mai fost de destul de mult timp.....

Detaliu la ce spuneam mai sus cu ?ina ce st?? s?? fac?? "baie" în râu.

....înc?? nici o mi?care la vagoanele pentru lemne...poate singura mi?care este a....capacelor de la cutiile de ungere a osiilor....care au fost "mi?cate" de tot, de diferi?i colec?ionari!

Uuuuppsssss.....Ia uite o "Rara Avis"...un ARO 10 în deplin?? stare de func?ionare !!!







......La vagoanele astea, din p??cate - de?i sunt cât de cât în apropierea unor case locuite - degradarea avanseaz??.....tot mâna omului, bat-o vina !!! în august, cu ocazia trecerii mele spre Comand??u, am avut surpriza unor interven?ii în bine la unul din vagoanele de c??l??tori ?i la unul pentru lemne...... Dar de la exterior, pân?? la restaurarea interiorului, mai e destul!

Cobor la "sta?ia" de vis-a-vis de "Sanatoriu". Aici toate sunt în regul??. Turi?ti s?? fie, c?? locomotiva e mai jos, într-o remiz??.

....Cobor mai jos în lungul liniei, la mica gar?? din spatele caselor Voine?tiului, unde e remiza micului Diesel.....

Harta Google a zonei ce urmeaz??, pentru edificarea celui ce vede imaginile.

Cum în continuare "pe aici nu se trece", îmi iau "bolidul" ?i fac un ocol prin Voine?ti ca s?? pot ajunge 300 m mai jos de aceast?? "barier??" la podul peste Hanko.

Deci, dac?? "pe aici nu se trece"...se trece pe ocolite; ajung la pod, în aval de el ?i v??d ceea ce vede?i ?i voi pe imagini. V??d c?? linia face o "c??dere" de la terasament pe pod ?i realizez c?? podul a devenit impracticabil, deoarece capetele podului ridicate pe bu?teni sau "tasat"... lemnul s-a comprimat din cauza putrezirii naturale...c??derea liniei are cam 25 cm fa??? de orizontal??.

Trec peste pod c??tre gr??dina lui "pe aici nu se trece" ?i fac primele trei poze, din amontele podului. A patra poz?? e dup?? ce am trecut înapoi în avalul podului. Podul este pe hart?? la punctul "I".
Am??rât fiind ce starea în care am g??sit podul ?i deranjat ?i de gunoaiele aruncate de riverani în zona podului, încalec "Harley"-ul ?i o iau spre DJ 121, pe drumul de p??mânt ce merge, o bun?? bucat?? paralel cu linia, pân?? aproape de DJ.

Aici suntem în punctul "H" pe hart?? ?i e trecerea rutei ocolitoare pentru camioane , care s?? nu mai treac?? prin Voine?ti. Prima poz?? e cu fa?a spre podul peste Hanko; a doua este spre DJ.

Am mai coborât pe drumul de p??mânt paralel cu linia, de la acea trecere la nivel ?i suntem în punctul "G" de pe hart?? (nu de altundeva), unde v??d c?? cineva, din nu ?tiu ce motive , a tras linia lateral, cu traverse cu totul, dislcând-o cam 35 de cm dreapta pe sensul de coborâre spre DJ 121. Ce l-o fi deranjat la linie, nu pot în?elege......

îmi v??d de drum ?i cobor spre drumul jude?ean atât cât mai ?ine drumul de p??mânt, urmând a merge pe terasament , mai apoi.....

M?? apropiu de trecerea la nivel cu DJ 121; suntem în punctul "F" al h??r?ii...din dou?? macaze a mai r??mas doar unul, al doilea, mai apropiat de drumul jude?ean a fost demontat......

Dup?? cum se vede, o minune s-a petrecut totu?i la aceast?? traversare.....Dup?? ce o perioad??, dup?? repararea drumului jude?ean 121, de la Covasna la Târgu Secuiesc linia a fost întrerupt??, iat?? c?? cineva a fost nevoit s?? refac?? trecerea...., dar s?? vede?i cum a ref??cut-o; mie mi se cam pare c?? e "în dorul Lelii"....vede?i în cele cinci poze al??turate, cum sunt aliniate, cum sunt legate.....

Trecerea v??zut?? cu fa?a spre munte.

Un detaliu la "traversele" folosite pentru traversare....ni?te "grindu?e" din lemn de brad de 12 cm x 12 cm mâzg??lite cu pu?in catran sau ce o fi substan?a neagr??, mâzg??lite ?i nu îmb??iate in catran / bitum..... Astea vor "?ine" nu glum?? !!!

Ajung în gara Covasna, pe ?osea, de data asta; n-am mai luat-o pe treasament c??tre gaterul de lâng?? gar?? ?i m?? îndrept c??tre remiza locomotivelor.

Ajuns la remiz?? dau roat?? acesteia....poza 3 (de la stânga e de acum 2013); poza 4 (de la stânga) e de anul trecut 2012...asta pentru compara?ie...cum s-au servit unii cu c??r??mizi din col?ul cl??dirii.....m??car de i-ar fi c??zut vreunuia pe chelie...dar se pare c?? nu. Poza 5, "gaura" de vizitare, din fericire închis?? !!

De la remiz?? c??tre gaterul dinspre Voine?ti linie este ?i nu este.......

O ultim?? imagine a remizei, cu spatele la gater ?i din nou Plan?a 1 a h??r?ii, pentru orientare.

Aici se încheie o alt?? pagin?? a st??rii de lucruri de la Gara Covasna la baza Planului înclinat....Martie 2013..... Cine nu are posibilitatea cercet??rii "pe viu" are aici imagini, care sper s?? dea posibilitatea cre??rii unui ansamblu al situa?iei de aici.
Urmeaz?? Zilele Comand??ului din August 2013. Sper s?? nu-mi fac?? "photobucketul" probleme cu crearea unui nou album, lucru ce mi-a scos peri albi.
S??n??tate tuturor !! Iar legat de imagini....mai bine mai târziu, decât niciodat?? !
 
Oooooo Tempora.......cum mai....zboar?? timpul......; m?? uit prin pagina asta a Covasnei ?i Comand??ului..... ?i v??d c?? din 26.10.2013, de când am f??cut ultimele post??ri, nimeni n-a mai avut de completat, cu nimic, aceast?? rubric??......
Privind, lung ?i cu ur??, la calendar, pentru fuga asta nebun?? a timpului, v??d c?? este deja 26.07.2014 (sâmb??t??), moment de la care peste o s??pt??mân??, va fi iar???i mi?care la Comand??u....... ???ži Georg ?i-a anun?at prezen?a pentru 02 ?i 03.08 pentru a pune trenul în mi?care....motiv pentru care, el, sigur va fi prezent de vineri, 01.08 la "fa?a locului" .... :D
Cu ceva timp în urm??, v?? f??cusem o promisiune, în a v?? ar??ta ceea ce s-a mai "îmtâmplat" la Comand??u ?i cu ocazia "Zilelor Comand??ului 2013", totul într-un "serial" dedicat zonei, dup?? fiecare "vizit?? de lucru" f??cut?? de mine acolo, la diferite momente........
A r??mas, a?adar, s?? completez serialul cu ZILELE COMAND?ULUI 2013 ?i s?? încep cu Vineri 02.08.2013........
Deci....Vineri 02.08.2013, proasp??t sosit acas??, dar cu planul f??cut de dou?? s??pt??mâni, îmi iau so?ia ?i tot ce a preg??tit ea ?i, cap compas...Covasna...Comand??u....... Ajungem la Covasna, unde fac o oprire la baza Planului înclinat.....

..........Nu se poate s?? treci pe aici ?i s?? nu te opre?ti la "micul triaj", de la baza planului..... M-am bucurat, când am v??zut c?? "s-a mi?cat ceva aici"...adic?? a început o "renovare" a vagoanelor de persoane ?i nu numai....Dar deocamdat?? primele trei poze cu rezultatele muncii unor "inimo?i" locali......

......Las vagoanele de persoane ?i dau fuga la fostul pod, din care au mai r??mas numai cele dou?? ?ine, peste ap??...... ?i natura care recucere?te ceea ce am încercat în anii trecu?i, la vreme de iarn??, s?? punem barier?? pentru a nu mai permite vegeta?iei s?? reia în st??pânire ceea ce se mai poate p??stra pe traseul planului......

.......De la podul amintire, o întoarcere de 180 grade a obiectivului ?i avem......patru "truck"-uri revopsite......

Cu astea v??zute fiind, pornim pe DJ 121H, cale de 12 km, de la baza planului la intrarea în Comand??u, unde e ?i bifurca?ia spre Gura Teghii, bifurca?ie unde am luat-o spre Gura Teghii ?i m-am oprit pe dreapta drumului, aproape de apa Holomului, la vreo 20m mai sus de podul de peste Bâsca, pod dup?? care Bâsca se une?te cu Holom-ul la 15 m mai jos de pod...... Era ?i este locul "ideal" de campare, pentru c?? aici se termin?? cursele scurte ale trenului....aici se face rebrusarea...... A?a c?? din or??-n or?? aveam vizitatori...pe malul dinspre p??dure !!!!
Dar fiindc?? abia am ajuns la Comand??u, pân?? s?? m?? duc la locul de "hodin??" am dat o rait?? prin gara Comand??u.....

...... A?aaaa, de la bifurca?ia cu Gura Teghii, am mai f??cut 1,7 km pân??-n gara Comand??u (distan?ele le-am m??surat pe bune ?i reverificat cu ocazii ulterioare, serviciul "trimi?ându-m??" acum dou?? luni din nou acolo).......unde am reg??sit "venerabila" 764.243 sub presiune ?i "micu?ul" pe care-l vede?i înv???ase s?? imite fluierul locomotivei.....poate va deveni un viitor iubitor de trenuri...!!!!

.......Reîntors din gar??, m-am "stabilit" la locul de hodin??, dar ce s?? te "hodine?ti"....am l??sat so?ia cu despachetatul ?i preg??tirea cinei ?i-am trecut apa ?i "hopa" pe terasament....unde se muncea în draci la preg??tirea liniei pentru utilizarea de-a doua zi....... Ce s?? mai zic de Georg....era peste tot....., dar ?i oamenii lui...nu erau mai prejos.....!!!!

......De?i e început de August....seara vine "neiert??toare".....se mai fac "manevre" (adic?? împins de vagon), ...se preg??te?te terenul pentru "tirarea" la "cina cea de tain??" ?i bine-meritata odihn??....(P.S. -în direc?ia în care e împins vagonul este gara Comand??u).

.......Micul "Diesel" este ultimul care va pleca cu cei "din urm??" la culcare....sau....poate la un mic ?i-o bere..... Persoana din fa?a "diesel-ului" (tricou negru cu inscrip?ie pe piept ?i "bermude" albastre) este un tip din fosta DDR, din zona BAD MUSKAU (unde ?i la ei func?ioneaz?? o moc??ni??? / am un pliant de la ei), împreun?? cu cel din stânga imaginii, c??ruia i se vede bine mâna stâng??.......

......Cum spuneam mai devreme, înserarea nu iart??.......se duce tot mai adânc în noapte, dar m?? las?? s?? mai v??d o be?ie de culori.......pân?? ce întunericul se adânce?te.....?i aduce trecera zilei de vineri în sâmb??t??.......

.....Dup?? cum eram eu campat, pe dreapta era p??durea cu linia moc??ni?ei, iar pe stânga (ceea ce vede?i voi în cele dou?? imagini, luate la o mic?? distan??? de timp), e drumul spre Gura Teghii......Diminea??? de august, suntem deja în 03.08.2013 ?i cu cea?a ce a vrut a fi vizibil??, am avut senza?ia c?? e un scenariu al lui Hitchock.....cea??? ?i apoi soare.........!!! Pentru mine , era a doua zi de uitare, de p??r??sire, de deta?are, de relaxare......M?? durea fix la pedal??, de toate belele.....Adic??, m??car acum s??-mi sp??l ?i eu "intelectul" de stres ?i alte m??g??rii ale vie?ii cotidiene...!

......A?a se face, c?? soarele biruind totul, am o priveli?te numa' bun?? te pus pe card.....Am apucat s??-mi desp??ienjensc ochii ?i s?? trec la starea normal?? de func?ionare ?i înc??l?at cu Gummistiefel....adic?? cizme de cauciuc....trec Holom-ul ?i m?? ca???r pe terasament, de unde v?? "împ??rt???esc" aceste imagini, ale ?antierului, deocamdat?? lini?tit.

......Poza "1"...vine micu?u' "h??rnicos" diesel c??tre mine..... Poza "2"..."h??rnicosul" a trecut de mine..... Poza "3", se face desc??rcarea "sculelor".....pentru ultimele retu?uri la line.....curând va veni trenul cu "c??l??tori"....

........Nu dup?? mult timp, dup?? "micu' diesel" apare "venerabila", dar la fel de sprinten?? 764.243....în poza prim??, vine......apoi în urm??toarea a trecut de mine !

Noooo, ap??i, când "b??trâna" o f??cut pauz??, c-o ajuns la "?antier", eu (adic?? ieu) atât de nesâm?it, mi-am b??gat "ochiul" sub poalele "b??trânei" ca s??-i v??z "încheieturile".........privi?i mai jos.....

.....Este partea din spate a locomotivei; ceea ce se vede este sistemul de "ax?? liber??/dansant??", ax?? ce-i permite locomotivei s?? ia curbe "strânse"....poza este luat?? prin spate, pe sub frem, la axa a 4-a (sub marchiz??) !!

...Aici este vorba de acela?i sistem de ax?? liber??/oscilant??/dansant?? (cum vre?i s-o lua?i) din fa??? de sub "camera de fum", pozat?? prin degajarea din partea frontal?? a fremului.

........Munc??......munc??....munc?? mult??, s??r??cia omului......Sau, cine munce?te,.... n-are timp s?? câ?tige !! :aplauze: :aplauze: :aplauze: :aplauze:

...."Omul ?i lopata"......a pus printre ?ine o cup?? întreag?? de excavaror......a?a, lini?tit, ?i f??r?? fric?? de lopat??....!!

..... A sosit primul tren al zilei pentru rebrusare...... mai sunt câteva detalii de terminat unde chiar "?eful" e cu sudura la ?in?? (poza doi)....

.....prima trecere cu supraveghere maxim?? !!! totul e ok !!

.....Oooooooopsssss, trece copacul ????

....Se termn?? rebrusarea.....dar mai e ceva.....

......Tr??iasc?? aburul, dar cu un pic de benzin??, moto-pompa este de-un real ajutor! în poza 3, cel din fa?a locomotivei ?i cel din extrema dreapt?? a pozei, sunt cei doi "trenuli?ti" din ex DDR, de la Bad Muskau.....

.........Poza 1) Am uracat în tren ?i merg spre gar??...... Poza 2) Privind la cuple....mam?????? ce vitez????????... Poza 3) Pompa de ungere lcreaz?? "în draci".... Poza 4) Am ajuns la bifurca?ia ce duce peste pod la "Sta?ia de Sus" a planului....Oare când va veni vremea s?? schimb??m macazul spre "Sta?ia de Sus" ???? Poza 5) La triunghiul de întoarcere, ne apropiem de gar?? !! Poza 6) Tot mai aproape de gar??....

....De pe margine, cu p??l??ria de cerceta?, Andris, iar cu hayonul în cap este....Szilard......

....Preg??tiri de plecare în "tura lung??".......în bermude , cu tricou gri, Szilard.......

.... mecanicul Miky, cel care a mai dat ?i la pensul??, vagoanele de la Covasna/Valea Zânelor/baza Planului înclinat.

......Piiii hhhaaaaaa, ce scrie pe acest geam...... V?? mai aduce?i aminte de "Geamuri Media?", adic?? "Fabrica de Sticl??-Media?" (sticl??/cristale/lentile/parbrize/etc.) ???? Avem aici "relicve" ale unei fabrici renumite, care azi, unde mai este ????

......Poza 1 ?i 2, am pornit în "tura lung??"...., Poza 3, mai tragem cu "ochiul".... (de la stânga la dreapta)!!

......de la stânga, Poza 1) Georg la locul de rebrussare.....numai c?? noi mergem mai departe.... Poza 2) Miky se uit?? în "reactorul nuclear" al bolidului nostru....

.......Aici facem o pauz??, în drumul spre cap??tul liniei, pentru a mai face presiune...... Panta este destul de mare, iarba a?ijderea, fapt pentru care patinajul este groaznic de mare, dar încet, încet va fi r??zbit.....

.......Voie bun?? în vagonul descoperit, iar în poza 3 (cea din dreapta) deja unii au r??mas pe jos, pentru poze.....


.....cele 4 poze, imagini de la "cap??tul liniei", nu cap??tul lumii....!!!!!

....taoat?? echipa de bord, cu "?eful" împreun?? !!!

......De la "Cap??tul Lumii" / liniei, am pornit spre gara Comand??u.......

.....Eu am coborât, vis-a-vis e locul meu de campare, iar trenul continu?? c??tre gar??, sunetele lui estompându-se încet-încet......sem??nând cumva cu partea final?? a poeziei "Acceleratul".......

..... Stânga: preg??tesc focul pentru noapte.... Mijloc: am parte de un nou apus splendid...... Dreapta: Cina, la foc de tab??r??.......

.....începe a treia zi la Comand??u, sunt zorii zilei de Duminic?? 04.08.2013.........

......Ap?? de munte ?i un "mic dejun", în zorii zilei de duminic?? 04.08.2013....

........Activitate reluat??, pe linie, cu seriile de "plimb??re?i"........

.......e "activitate pe linie"...., dar e ?i "activitate pe cer"..... Ne mai bâzâie avioanele.....

...... Georg ?i echipa, fac curat în zon??....resturile de materiale ?i traverse sunt luate.

încet, încet îmi trâng "calabalâcul" ?i o iau c??tinel c??tre "Fest-Platz"-ul Comand??ului..... Ajuns la gar??, am ocazia s?? privesc mai de aproape vagonul pe care cu vreo patru ani în urm??, o mân?? de cunoscu?i, ne-am chinuit s??-l mai repar??m-recondi?ion??m ?i constat c?? a devenit un ...."vagon-teras??", cu acopri?ul ref??cut, banchetele originle din lemn înlocuite cu b??ncu?e ?i mese.......pe margini era ornat cu frumoase ghivece cu flori...... privi?i-l în pozele de mai jos :



Cu oarecare p??rere de r??u, m?? despart de gara Comand??u ?i pentru c?? timpul începe s?? ajung?? la limit??, mai dau o "rait??" pe la locul de desf???urare al "Zilelor Comand??ului", pe terenul dedicat manifest??rii, de unde privi?i ?i voi câteva instantanee..........(pozele de jos):



în cele din urm??....f??r?? a stârni mult?? panic??, u?urel ?i "pâ?-pâ?" o iau frumos ?i cuminte c??tre cas??, p??r??sind Comand??ul.....unde voi reveni, când m?? v-a aduce "norocul" sau dorin?a de plimbare pe motor......



De azi într-o s??pt??mân?? va fi ultima zi a festului pe 2014 la Comand??u...... Cât timp m-am trudit cu postarea, s-a f??cut deja Duminic??.......
Tuturor s??n??tate ?i numai bine!!!! :bye: :bye: :bye:
 
Dup?? cum merg treburile la mine "la munc??", se pare c?? sâmb??t??/duminic?? (02 ?i 03.08.2014...... peste dou?? zile....) nu voi fi la "Zilele Comand??ului", ci undeva pe drum........ :( :( :( :(
???ži adio întâlnire cu cei care vor veni la Comand??u.......
 
Suntem la mijlocul lunii august......cum mai trece vremea.....S-au dus ?i "Zilele Comand??ului", din p??cate, eu, lipsind de data asta.......
Cei care de pe la sfâr?itul anului trecut a?i mai trecut pe la Sanatoriul de Cardiologie de la Voine?ti / Covasna, a?i remarcat apari?ia în zona parc??rii din fa?a Hotelului Clermont a celor dou?? locomotive......la care s-a ?i lucrat pentru conservarea ?i între?inerea lor.
Ideea mi s-a p??rut foarte bun??, deoarece, în vechiul loc din remiza "p??r??sit??" din gara Covasna, aveau toate ?ansele s?? ajung?? ni?te epave "goale". Cl??direa vechii remize a ajuns în pragul colapsului, la propriu...
A?a se face c?? spre sfâr?itul anului trecut, din acel col? îndep??rtat ?i ferit de o privire protectoare, locomotivele au ajuns aici, unde vrei-nu-vrei un ochi tot "trece peste ele" m??car de câteva ori pe zi......
Pozele nu-mi apar?in, eu ajungând în zon?? câteva zile mai târziu.

................Observa?i, v?? rog, modul de utilizare a lan?urilor...cârligele sunt puse la locul mai mult decât potrivit pentru a ridica locomotiva. De?i aceste locomotive au cam 7,5-8,5 tone mas?? proprie, au fost folosite dou?? macarale pentru ridicare ; nici un pericol de-a îndoi sau strâmba ceva pe ele...... Treaba asta mi s-a p??rut asem??n??toare cu grija pusului unor ou?? într-un co?.....felicit??ri celor ce au lucrat cu atâta grij?? fa??? de......"ni?te fiare vechi" (în ochii multora ?i deloc aviza?i), dar "briliante" pentru pu?ini.....

.....Convoiul s-a pus în mi?care de pe platoul dintre gar?? ?i remiz??.....

.....Prin Covasna, spre locul amenajat la "Clermont".....

...... La ridicarea de pe trailer ?i a?ezarea pe cupoanele de ?in??, aceea?i grij?? ?i acelea?i dou?? macarale.....

Dup?? momentul a?ez??rii pe noul loc de "odihn??", doi-trei "inimo?i" de-ai locului, printre altele, ?i-au rupt din timpul lor ?i-au început cur???irea ?i revopsirea celor dou?? "venerabile". R??mâne de v??zut, ce eforturi vor trebui f??cute pentru a fi completat?? cea de-a doua locomotiv??.
De câte ori ajung în zon??, privesc cu drag la ele ?i nu pot s?? nu m?? întreb cât ar mai fi rezistat în pustietatea din acea extremitate a g??rii, unde ?i remiza în sine este în pragul imploziei ?i la-ndemâna "c??ut??torilor" de diferite materiale......

UN POST SCRIPTUM......în primele zile ale lunii august, am ajuns în zona localit???ii RECI, pe DN11, unde la cam 100 m înainte de bariera de CF de pe linia Sfântu Ghe.-Covasna-Bre?cu, în dreapta barierii pe sensul spre TG.Secuiesc, este intrarea pe platoul de aici unde cam la 1 km de ?osea, se construie?te un nou "combinat" de prelucrare a masei lemnoase, ce se leag?? în gara Reci de linia de cale ferat??, combinat patronat de austriecii de la controversatul "Schweighoffer", ceva de "talia" celui de la Stupini (Bra?ov) sau de la Sebe?..... Aici fiind ?i privind la ridicarea noilor hale, m?? gândeam (visam cu ochii deschi?i), dac?? acest obiectiv se va putea folosi de vechea ?i uitata linie forestier?? de la Covasna......
 
Interesante pozele, chiar zilele trecute am trecut pe acolo si parca nu imi aminteam sa le mai fi vazut in acel loc. Nu am oprit pentru ca eram in mare viteza si cu gindul la altceva. E bine intr-adevar ca sint expuse mai "la vedere", ferite de hoti si mai aproape de public, un public dupa parerea mea din ce in ce mai atras de domeniul feroviar.

Din pacate insa noua fabrica de la Reci nu cred ca va avea vreo contributie la revigorarea transportului feroviar forestier desi in prezent se exploateaza la fel de multa masa lemnoasa ca in trecut. Probabil ca transportul auto e mai flexibil: camioanele ajung usor la locul de exploatare, incarca singure bustenii si ii transporta direct la destinatie.
Nu stiu insa cum intra in ecuatie pretul combustibilului: acum e la fel de mare sau poate mai mare ca in anii '73-'74 cind din acest motiv s-a decis reactivarea caii ferate.
 
@"tozlovanuvlad".....din p??cate a?a este...transportul auto a devenit "deosebit" de pentrant în cele mai dificile zone,......autotren cu cap tractor 4x4 sau 6x6 cu motoare de 480 CP (cel pu?in) ?i vagon (impropriu-zis) / peridoc pe 2-3 axe, ce suport?? mase mari, motiv pentru care refacerea unei linii înguste devine...."un moft" poate al unui nostalgic, dar era un "moft" la care m?? gândeam, comparat cu situa?ia de pe Valea Vaserului.....Un vis...... dar, cine ?tie !?!?!?

Referitor la "public".......pentru mul?i ?i neaviza?i (m?? repet), din p??cate, cele dou?? locomotive sunt ni?te....."fiare vechi".....pentru aviza?i, sunt "nestemate", numai vezi tu, c?? aviza?ii, sunt tot mai pu?ini......

O s?? mai urmeze imagini cu situa?ia "de facto" de la Covasna....printre altele vechea remiz?? din gara Covasna, e pe cale de pr??bu?ire.......
 
Sunt un turist din polonez. De la Wroclaw. în august 1973, un grup de studenti polonezi din Wroclaw au fost pe o excursie de munte din Carpa?ii române?ti. Traseul: Predeal - Muntii Baiului - Muntii Ciucas - Muntii Penteleu - Muntii Vrancei - zona Comandau. Ei au venit la linia de cale ferat?? Comandau - Covasna. S-au dus la Covasna ?i mai târziu a continuat drumul. Traseu: Muntii Hasmas (Sandominic - H??ghima?ul Mare - Bicaz).

Pe linia de cale ferat?? Comandau-Covasna este de 7 poze. Unde este mai exact? V?? rug??m s?? ajute la stabilirea locatia exacta. Am fost la acest eveniment, în 1973, nu am fost. Prietenii mei mai în vârst?? deja uitat. Este Comandau? Planul Inclinat in Siclau?

Ne pare r??u pentru limba român?? în textul meu. Google translator s?? m?? ajute :D :lol:

044-Rumunia1973-043.jpg


043-Rumunia1973-040.jpg


Siclau - 100 %

046-Rumunia1973-079.jpg


Drezina ZIS-150

041-Rumunia1973-012.jpg



047-Rumunia1973-056.jpg



042-Rumunia1973-024.jpg



040-Rumunia1973-011.jpg


Fotografii de Barbara Pankiewicz (Wroclaw - Polonia)