Calea ferata ingusta Covasna-Siclau-Planul Inclinat-Comandau

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"
alt link cu cateva poze de pe vremea cand exploatarea functiona:

http://www.ingr.co.uk/covasna.html
 
Cautand schite si detalii despre planul inclinat am dat de aceasta stire :
Link
http://www.stirilocale.ro/covasna/Locomotive_cu_abur_pentru_Planul_Inclinat_IDN692491.html

Ar fi primul mare pas catre repunerea in functiune a planului inclinat .
 
Si alta stire gasita intamplator

Una dintre minunile tehnicii mondiale din secolul XIX, Planul inclinat de la Comandau, este lasata in paragina de cativa ani, dar autoritatile covasnene vor s-o restaureze. In prezent in proprietatea firmei Brafor Brasov (aflata in lichidare), constructia a fost inceputa de David Horn in 1886 si a fost finalizata de baronul Groedel, trei ani mai tarziu. Pentru a intra in posesia Planului inclinat, CJ Covasna poate apela la expropriere, modalitate pentru care Ministerul Culturii si-a dat deja acordul, cu atat mai mult, cu cat pentru monument exista si cereri de retrocedare - dupa ce lichidatorul firmei Brafor va finaliza procedurile, CJ Covasna poate achizitiona activul solicitat, iar mostenitorii pot fi despagubiti in bani.
Planul inclinat functioneaza cu ajutorul a doua platforme, aflate fiecare pe cate un versant al dealului, legate intre ele cu un cablu. Acesta culiseaza, in varf, pe niste roti imense, acolo unde se gaseste si cabina de comanda care controleaza franarea. Cand platforma de sus e incarcata cu un vagonet de lemne, din cauza gravitatiei, coboara spre poalele dealului, ridicand platforma de pe versantul celalalt, pe care se afla un alt vagonet gol sau cu o incarcatura care sa nu depaseasca greutatea celui dintai.
Planul inclinat a fost inaugurat oficial in 1890, iar o macheta a acestuia a fost prezentata la expozitia universala din 1896. La acea data, era cea mai importanta retea de cai ferate cu ecartament ingust din Carpati, combinand trei elemente principale: vagonete cu tractiune animala (cai), planul inclinat si locomotivele cu aburi.
Doborarile de copaci din 1995 au afectat in mare masura Planul inclinat, iar din cauza reducerii exploatarilor, in 1999 a fost trecut in conservare.
Partile componente au fost comandate la firma Obach din Viena. Instalatia are o lungime de 1.236 m, diferenta de nivel dintre cele doua statii este de 327 m, ecartamentul de 1.450 mm, iar diametrul cablului de 28 mm. Planul inclinat putea transporta zilnic 30 de vagoane de lemne a cate 10 metri cubi. Nu se folosea pentru transportul persoanelor decat ocazional. Cele doua platforme au o latime de 3 m si lungimea de 6 m. Pe acestea se incarcau vagonetele care erau apoi tractate de cai pe o distanta de 50 m pana la locul de unde locomotiva cu aburi le ducea in Covasna.

In apropierea Planului inclinat se afla o alta atractie turistica: trenul cu ecartament redus (mocanita). Covasnenii vor ca linia, respectiv locomotivele si vagoanele - inca in stare de functionare - sa fie cumparate de un investitor austriac, care a incheiat deja un contract de inchiriere pe termen nelimitat cu judecatorul sindic.

Sursa: Cotidianul
 
Sal Bogdan
Bune informatiile. Pe undeva pe aici exista si un link catre un reportaj in germana care prezinta detaliat activitatea Planului Inclinat de la Comandau.
Oricum laudabila actiunea CJ Covasna.
Bafta

PS
aici este filmuletul
http://www.livevideo.com/video/1695322797154735BACDB2129078D63F/planul-inclinat-comandau.aspx
 
Sa fie intr-un ceas bun.
Mi s-a rupt inima asta vara cand am constatat ca linia ingusta dintre Comandau si planul inclinat era abia vizibila, drumul de acces in Comandau fiind construit in mare parte peste ea...asta in conditiile in care, in anii `92 am vazut totul functionand....JALNIC !!!
Asteptam startul lucrarilor, c`apoi cresc sansele sa vina si finalul.
 
Enjoy

http://drehscheibe-online.ist-im-web.de/forum/read.php?17,3589608
 
Nu au construit drumul peste ea, e un fenomen natural ce apare la drumurile de tara, pe mijloc apar gropi si soferii merg din ce in ce mai pe laterale.
 
Stiri Covasna: CJ Covasna va achizitiona locomotive cu abur, pentru repunerea in functiune a Planului Inclinat24 Noiembrie 2008
Alte teme propuse: managementul serviciilor publice locomotive abur covasna consiliul local covasna locomotive vagoane obiectiv turistic monument covasna monument istoric bursa de turism obiecte de cult hot fier vechi Cauta alte taguri:

Consiliul Judetean Covasna va achizitiona, in luna ianuarie a anului viitor, locomotive cu aburi cu ajutorul carora intentioneaza sa repuna in functiune Planul Inclinat dintre Covasna si Comandau, un cunoscut obiectiv turistic al zonei, transmite corespondentul NewsIn.

Conform consilierului Papucs Andras din cadrul Serviciului de Management al Proiectelor din CJ, cel mai probabil in data de 15 ianuarie 2009 va fi organizata licitatia pentru locomotivele cu aburi prin casa de licitatie Alis din Bucuresti. "Dupa primele semne, Ministerul Culturii si Cultelor va achizitiona doua locomotive, dintre cele mai valoroase, prin exercitarea dreptului de preemptiune al statului. Participarea la licitatie va fi probabil unica solutie pentru a cumpara restul locomotivelor cu abur, cinci la numar ", sustine Papucs.

Anul trecut, CJ Covasna a achizitionat cu 30.000 de euro, la licitatie publica cu strigare, un numar de 41 de vagoane de cale ferata forestiera la Covasna si Comandau, iar vara aceasta la licitatia organizata de Societatea Feroviara de Turism, prin Bursa Romana de Marfuri, a fost achizitionata o locomotiva in valoare de 10.600 de euro. Mai tarziu au fost salvate de la fier vechi inca doua locomotive si trei vagoane de calatori, cu pretul total de 40.000 de euro.

Urmatorul pas pentru clarificarea situatiei acestei cai ferate este solutionarea cererii de expropriere, dupa care urmeaza realizarea studiilor necesare si atragerea de fonduri pentru repunerea in functiune a liniei.

Printr-o hotarare din anul 2007 a CJ Covasna a fost declarat de utilitate publica de interes local monumentul istoric Ansamblul Tehnic - Plan Inclinat de la Covasna - Comandau si s-a desemnat ca expropriator judetul Covasna, prin CJ.


Iata si alte opinii:

Opinia unui expert: "La Comand?u e crim? curat? ";

Expertul Radu Bellu, inginerul care a venit cu ideea proiectului "Dracula Express ", supranumit "amantul locomotivelor ", ne-a declarat c? acest lucru s-ar fi putut face Â?i la Comand?u, cu beneficii pe m?sur?, dar c? acolo a intervenit l?comia. "E o tragedie na?žional? ce se întâmpl? la Comand?u. Am fost chemat acolo s? colaborez :confused: Â?i nu am avut cu cine. Se bat pentru teren, pentru vile, pentru tot ce vre?ži Â?i ce nu vre?ži, dar nu pentru tren. Dac? ar fi men?žinut moc?ni?ža, Covasna ar fi fost acum, la nivel na?žional, printer primele trei din ?žar?. Dac? se trezeÂ?te Consiliul Jude?žean din Covasna, acolo e o adev?rat? min? de aur. Nu vreau s? v? spun numele celor care au cerut Â?i au ob?žinut bani pentru refacerea planului înclinat Â?i a c?ii ferate Â?i Â?i-au b?tut joc de bani, nu au f?cut nimic, spune "amantul locomotivelor " :? . Radu Bellu Â?i-a ar?tat disponibilitatea pentru a veni s? lucreze la linia din Comand?u, dar numai cu condi?žia ca inten?žiile s? fie serioase, iar proiectele eligibile.

adminonMonday 05 May 2008 - 08:39:31
 
Pe site-ul www.kisvasut.hu/comandau gasiti si alte noutati. Din pacate ziarele scriu multe prostii, soarta locomotivelor cu aburi este inca incerta.
 
in primul rand : Bine ai venit Andris pe forum !

In al doilea rand: da, in presa gasesti muuulte prostii. Inventate de ziaristi sau "livrate" de ...divesti "pasionati" de cale ferata.

Ma bucura prezenta ta si a lui Serban tocmai pentru ca valului de mizerii din diversele fituici, sa ii opunem cateva voci avizate, implicate real in aceste proiecte.
Gura lumii nu o poate face nimeni sa taca, dar ma bucur ca sunteti aici ca sa va citim punctul vostru de vedere. Si m-as bucura daca ati gasi vremea sa il expuneti aici, tocmai pentru ca stiu ca sunteti implicati in actiunile de salvare din Covasna.

Astept vesti bune si despre Mocanitele de acolo.
 
Daca vreodata se reuseste cu actele si birocratia din RO ca traseul si planul inclinat sa ajunga in custodia cuiva care vrea sa le aduca la viata sunt ferm convins ca mana de lucru pe acest forum se v-a gasi pentru a ajuta la repunerea in functiune a tot ce inseamna aceasta minune uitata in paragina .
 
Despre credibilitatea ziarelor: desi Serban a postat un articol de ziar foarte interesant, din pacate marea problema este ca eu nu am dat nici o declaratie. Si desi am cerut clarificarea acestei situatii, nici un raspuns din partea ziarului. Ce sa fac, sa-le dau in judecata? La consiliu s-a discutat doar posibilitatea cumpararii locomotivelor, nu s-a luat inca o decizie, pentru ca nu se stiu preturi, nu se stie ce face Ministerul etc.
Cu actele si birocratia nu este nici o problema, hartii facem cat trebuie: in schimb cu oamenii este. Legile si bunul simt sunt valabile doar intr-o singura directie, din pacate.
Daca se mai intampla ceva interesant, va voi tine la curent.
 
Citesc la subiectul Sibiu-Agnita, ca la "Covasna e saracie lucie", ce nu-i chiar adevarat. Dupa cum am mai zis de multe ori, problema este situatia juridica a caii ferate si al planului inclinat. Anul acesta am avut 4 procese legate de exproprierea liniei, din care doua au fost castigate din fericire (unul mai poate fi atacat in recurs), unul este suspendat pana cand primele doi se finalizeaza, si ultimul inceput la judecatoria Brasov se va continua la Sf. Gheorghe. Deci colegii juristi au de lucru...
La majoriatea cff-urilor sau cfi-urilor situatia e mai simpla. Apartin de SAAF, de la care a fost luat in concesie si cel de la Sibiu. La noi avem vreo 8 cazuri de proprietate. Sa va spun cel mai interesant: marea parte din calea ferata este in patrimoniul unei societati din Brasov, care trebuia sa-l predea in anii 90 catre Romsilva potrivit unor acte normative. Acesta din urma nu l-a preluat, deci a ramas la sociatate. Asa se intelege la noi legea: pentru unii nu este valabil.... Mai departe: terenul de sub linie apartine fondului forestier si este proprietatea statului, administrat de ocoalele silvice. Cel mai interesant este insa ca din ulimul Amenajament au fost "omise" unitatile amenajistice apartinatoare caii ferate si planului inclinat, peste 8 ha de fond forestier. La finalizarea procedurii de expropriere linia va apartine Judetului Covasna, dar terenul este al Statului, ca fond forestier. Pentru a accesa fonduri europene pentru reconstructia liniei, trebuie sa dovedesti ca esti proprietarul terenului, nu numai al constructiilor ce se afla pe el. In acest sens a fost solicitat predarea acestor terenuri, care si asa din punctul de vedere al fondului forestier 10 ani nu au existat. Raspunsul: se poate preda, dar trebuie scoase din fond forestier, ceea ce inseamna o cheltuiala de peste 10 milioane lei noi - si asta se numeste predare gratuita. Din acesti bani s-ar putea reface intreaga linie.... Si asta e numai una din cele 8 tipuri de proprietate, fiecare cu problemele specifice.
Vestea buna e ca pe 1-2 august vor fi Zilele Comandaului, si daca totul merge bine, va fi prezent si anul acesta Georg Hocevar cu o locomotiva cu aburi.
toate cele bune
Andris
 
Am citit si eu ce spuneai Andris...si tot nu-mi vine sa cred cat de complicata e situatia cu terenul ala acolo...si e PACAT.

Sa speram ca lucrurile se vor schimba.

PS..."Drumul pana la Comandau, s-a asfaltat?...ca as veni si eu in august acolo"
 
@Claudiu
Anul trecut am urcat in Comandau, dinspre Covasna. Drumul e Ok, mai putin o portiune de aproximativ 1 Km la iesirea din Covasna, in zona triajului de la baza planului inclinat. Eu am fost cu un Golf 4, care nu se poate lauda cu o garda la sol foarte mare...si n-am avut probleme. Asa ca poti merge linistit din punctul asta de vedere.
Exemplificare:

Nu pot sa descriu senzatia traita cand am vazut calea ferata acoperita cu drumul. Sa speram ca nu va mai fi mult timp asa.
Si ceva extra-feroviar, tot din Comandau:


Cu stima,
 
Pentru amatori: daca totul merge bine, pe 1 si 2 august, cu ocazia Zilelor Comandau, va fi iarasi un tren cu aburi la Comandau. Va asteptam.
Poze din iunie:
http://kisvasut.hu/view_cikk.php?id=934&lang=ro
 
Andris,inceputul lui august este peste citeva zile.......Ce se aude cu "Zilele Comandaului" ? Ce vesti (bune) ai despre acest lucru ?
De la Brasov cu sanatate,Daniel. :lol: