Si alta stire gasita intamplator
Una dintre minunile tehnicii mondiale din secolul XIX, Planul inclinat de la Comandau, este lasata in paragina de cativa ani, dar autoritatile covasnene vor s-o restaureze. In prezent in proprietatea firmei Brafor Brasov (aflata in lichidare), constructia a fost inceputa de David Horn in 1886 si a fost finalizata de baronul Groedel, trei ani mai tarziu. Pentru a intra in posesia Planului inclinat, CJ Covasna poate apela la expropriere, modalitate pentru care Ministerul Culturii si-a dat deja acordul, cu atat mai mult, cu cat pentru monument exista si cereri de retrocedare - dupa ce lichidatorul firmei Brafor va finaliza procedurile, CJ Covasna poate achizitiona activul solicitat, iar mostenitorii pot fi despagubiti in bani.
Planul inclinat functioneaza cu ajutorul a doua platforme, aflate fiecare pe cate un versant al dealului, legate intre ele cu un cablu. Acesta culiseaza, in varf, pe niste roti imense, acolo unde se gaseste si cabina de comanda care controleaza franarea. Cand platforma de sus e incarcata cu un vagonet de lemne, din cauza gravitatiei, coboara spre poalele dealului, ridicand platforma de pe versantul celalalt, pe care se afla un alt vagonet gol sau cu o incarcatura care sa nu depaseasca greutatea celui dintai.
Planul inclinat a fost inaugurat oficial in 1890, iar o macheta a acestuia a fost prezentata la expozitia universala din 1896. La acea data, era cea mai importanta retea de cai ferate cu ecartament ingust din Carpati, combinand trei elemente principale: vagonete cu tractiune animala (cai), planul inclinat si locomotivele cu aburi.
Doborarile de copaci din 1995 au afectat in mare masura Planul inclinat, iar din cauza reducerii exploatarilor, in 1999 a fost trecut in conservare.
Partile componente au fost comandate la firma Obach din Viena. Instalatia are o lungime de 1.236 m, diferenta de nivel dintre cele doua statii este de 327 m, ecartamentul de 1.450 mm, iar diametrul cablului de 28 mm. Planul inclinat putea transporta zilnic 30 de vagoane de lemne a cate 10 metri cubi. Nu se folosea pentru transportul persoanelor decat ocazional. Cele doua platforme au o latime de 3 m si lungimea de 6 m. Pe acestea se incarcau vagonetele care erau apoi tractate de cai pe o distanta de 50 m pana la locul de unde locomotiva cu aburi le ducea in Covasna.
In apropierea Planului inclinat se afla o alta atractie turistica: trenul cu ecartament redus (mocanita). Covasnenii vor ca linia, respectiv locomotivele si vagoanele - inca in stare de functionare - sa fie cumparate de un investitor austriac, care a incheiat deja un contract de inchiriere pe termen nelimitat cu judecatorul sindic.
Sursa: Cotidianul