Salutare,
In cele ce urmeaza va prezint un alt model din colectie,Liliput BR 12 008 cod 101213.
Un model rar acum,fiind deocamdata scos din fabricatie,frumos executat.Inmatriculare ep II,lumini albe bidirectionale functie de directie,culegerea curentului se face prin rotile din tender si locomotiva,motor in tender cu cauciucuri pe 4 axe de tractiune.
Istoria acestui model este destul de complicata.Pentru aceasta am apelat la Catalin care ,prin determinarea-i binecunoscuta si,consultindu-se cu Horia Radulescu,ne-au pus la dispozitie date informative ,motiv sa le multumesc inca o data :aplauze: :aplauze: :aplauze:
Deci:
"Locomotiva din imagine este de fapt seria austriaca 214, ajunsa dupa alipirea Astriei sa poarte stema celui de al treilea Reich pe marchiza, dar acelasi negru sobru al tuturor locomotivelor austriece.
Locomotiva austriaca 214.008 (ca sa o luam de la inceput) &8211; cea rebotezata apoi 12.008 a fost produsa in anul 1936 numarul de fabricatie 3099 la uzinele Florisdorf Viena, si a purtat numarul 12.008 incepand cu 1938 pana la sfarsitul razboiului, cand a revenit la depoul ei traditional Viena.
Istoria seriei incepe in 1929 cand austrieci construiesc 2 prototipuri, 214.01 si 114.01. 214 era cu 2 cilindri, 114 cu 3. Dupa testele de rigoare, s-a optat pentru 214, varianta cu 2 cilindrii. Seria 214 a fost extrem de mica si a cunoscut 2 variante:
214.01-214.07 &8211;viteza maxima 100 km/h
214.08-214.13 &8211;viteza maxima 120 km/h
Seria 214 a fost subiectul unei mari controverse la BBO prin 1928-30, cand se hotarase electrificarea "Westbahn" Wien West-St.Poelten-Linz-Salzburg-Rosenheim, cand se cerea impunerea tractiunii electrice...
Sindicatul masinistilor si fochistilor din Hz. Wien West, precum si importatorii de carbune din Silezia au reusit in cele din urma sa impuna proiectul "neiubit" al seriei 214... un proiect bun, din nefericire nascut mort pentru ca era vorba de o masina care nu-si avea necesitatea!
La vremea constructiei ei, 214.01 era cea mai puternica locomotica ptr. trenuri de calatori din Europa.
Adevarata recunoastere a modelului va fi insa la CFR ca va construi 79 de exemplare din aceasta masina, dar asta e alta poveste...
Cateva date tehnice ptr. locomotiva 214.08 (12.008)
Seria BB??
214.08 - 214.13
Formula osiilor 1D2-h2
Constructor Floridsdorf
Anii de fabrica?žie 1936
Timbrul cazanului (at) 15
Suprafa?ža gr?tarului (m2) 4,72
Suprafa?ža de înc?lzire (m2) 283,00
Suprafa?ža de supraînc?lzire (m2) 78,00
Suprafa?ža total? de înc?lzire (m2) 361,00
Lungimea total? a locomotivei Â?i tenderului peste tampoane (mm)
Distan?ža între osiile fixe (mm) 5.705
Distan?ža între osiile extreme ale locomotivei Â?i tenderului (mm)
Diametrul ro?žilor motoare Â?i cuplare (mm) 1900
Diametrul cilindrilor (mm) 2 x 650
Cursa pistonului (mm) 720
Sarcina maxim? pe osie (tf/osie) 17,70
Greutatea locomotivei nealimentate (tf)
Greutatea locomotivei în serviciu (tf) 124,00
Greutatea aderent? a locomotivei (tf) 72,00
Greutatea tenderului nealimentat (tf) -
Greutatea tenderului în serviciu (tf) 49,00
Volumul rezervorului de ap? (m3)
Volumul rezervorului de p?cur? (m3) -
Capacitatea cutiei de c?rbuni (tf) -
Greutatea total? a locomotivei Â?i tenderului în serviciu (tf) -
For?ža de trac?žiune (Kgf)
Viteza maxim? de circula?žie (km/h) 120th_
Locomotiva 214.08, a ajuns in 1939 cu aceasta inmatriculare datorita incorporarii Austriei in Germania. A revenit la Viena in decembrie 1945. A mai circulat pana in 8 ianuarie 1962 cand a fost retrasa din circulatie. Locomotiva a fost cuplata cu tenderul 84.08 construit tot la Florisdorf cu numarul 1795, renumerotat dupa 1953 9084.08. In ultimul an de circulatie masina a fost cuplata cu tenderul lui 03"
Si,citeva poze:
Ca model,nu as insista ca functioneaza foarte grozav,dar avind istoria pe care o are,votez ca e o piesa de mare rezistenta in colectie.
sandy