Scheme in analog

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"
Legat de schema lui Mpursu (cea cu dioda la cap de linie si inversarea polaritatii), as avea nevoie, daca are cineva, de o schema care sa functioneze in felul urmator: trenul ajunge la cap de linie, se opreste, si pleaca inapoi dar peste 30-40 de secunde... la fel si la celalalt capat. As firecunoscator daca mi-ar da cineva o idee.
Merci
 
Dupa ce am analizat modul in care variatoarele mehano contribuie la buna functionare a dioramei mele (in contextul in care luminile la vagoane scad in raport cu tensiunea aplicata pe linii) si sfatuit de mpursu in a folosi variatoare de tip PWM (Pulse-width modulation), am cautat pe net si am descoprit aceste scheme. Ma gandesc sa aplic schema cu CI 555 si BD 140.

http://www.cpemma.co.uk/pwm.html

si ceva tradus de google dar vai mama cum...
http://74.125.43.100/translate_c?hl=ro&sl=en&u=http://www.cpemma.co.uk/pwm.html&prev=/search%3Fq%3D%2522Pulse%2BWidth%2BModulation%2522%26hl%3Dro%26lr%3D%26sa%3DG%26as_qdr%3Dall&usg=ALkJrhjBGg9zJ7lAk6lo9GbPFOqpJ6jREA
 
mpursu a spus:
Pentru inceput, orice trenuletz analogic trebuie alimentat :).
Pe langa solutia clasica a alimentarii cu tensiune continua pura de valoare variabila, am propus varianta alimentarii cu impulsuri de amplitudine constanta si de latime variabila (PWM - Pulse Width Modulation), pe care eu am utilizat-o cu succes multa vreme inainte de a intra in Era Digitala...
tren_pwm_sc.jpg
Incearca schema mea. Cu putintica atentie, trebuie sa functioneze de la prima incercare. In plus, circuitul integrat CD4093 contine 4atru porti NAND Trigger-Schmitt, deci cu un singur integrat se pot realiza doua alimentatoare 8)
Circuitul CD4093 se alimenteaza la pinul 14 cu tensiune pozitiva de 9V stabilizata (de la un simplu stabilizator cu dioda Zener sau cu LM7809), iar pinul 7 se conecteaza la masa (VSS). Tensiunea VDD este de 15 - 16V nestabilizata. Desi nu disipa extraordinar de mult, tranzistorul Q1 ar fi bine sa se monteze pe un radiator. Alimentatorul este protejat la supracurent de tranzistorul Q2.
 
Problema si dilema mea este urmatoarea
Un traseu la mine, tu stii Razvane, e compus din 4 sectoare alimentate cu 4 circuite diferite. Momentul in care o loco sau un vagon trece cu un boghiu pe un circuit si cu altul ramane pe un circuit, poate provoca arderea acestor variatoare?
 
Salutare.
Am o mica problema de rezolvat in analog, poate ma scoateti voi la liman...
Am obsesia asta de a realiza oprirea si pornirea lenta a locomotivelor care sa semene cu cea din digital, si mi-a traznit o "iedee".
Vreau sa actionez cu un contact magnetic un releu care sa alimenteze motorasul unui potentiometru de la un amplificator (cred ca stiti despre ce potentiometru vorbesc ) pe un tronson alimentat separat, tronson pe care se va realiza oprirea si apoi, bineinteles, pornirea lenta a locomotivelor.
Pana aici toate bune, treaba functioneaza super, numai ca ce nu stiu eu sa fac e cum sa se opreasca motorasul de la potentiometru cand acesta ajunge la capete.
Am nevoie de o solutie electronica, o schema, o idee, ceva...nu vreau sa ma impotmolesc la sfarsit...
 
Daca poti monta un sesizor al curentului absorbit de motor, atunci se poate rezolva. Mai precis, atunci cand un motor de curent continuu intampina o rezistenta mai mare la rotirea axului, curentul prin el creste destul de mult. Astfel, atunci cand cursorul potentiometrului ajunge la minim, prin intermediul mecanismului actionat de motor, saltul de curent este sesizat de montaj si se comanda oprirea motorului. O schema efectiva... nu stiu sa-ti dau :fluierat:
 
Eu sincer ma gandisem la o alta tampenie, dar care sincer nu stiu cat de mult se poate pune in realitate, pentru ca am impresia ca ar trebui condensatori foarte mari.
Solutia ar fi punerea in paralel pe bucata respectiva de sine a unui condensator de capacitate cat mai mare, si astfel la pornire se incarca si condensatorul si porneste si locomotiva, iar la oprire, se taie curentul dar ce ramane in condensator ar trebui sa se descarce prin motorul locomotivei.
Dar apar problemele: la condensatoarele cu +/-, se poate folosi doar intr-un singur sens, ca altfel se prajeste condensatorul, si iarasi nu stiu sigur daca la descarcarea lui la oprire voi avea efectul pe care il doresc, sau nu cumva se va petrece un scurt sau cel putin sa primeasca locomotiva curent in sens invers decat m-as astepta eu ...
Din pacate nu prea stiu asa de multa electronica (nici primara) incat sa-mi dau singur raspunsul.
 
E buna ideea cu condesatoarele si chiar aplicabila daca vrei sa-i montezi pe un sector de sina pe acestia. Exista azi in comert condesatori de valori capacitive mari chiar si, de marimi mici... de peste 10000uF, marimile fiind dependente si de tensiunea la care sunt proiectati sa reziste. Ca sa rezolvi problema cu polaritatea... legi in serie doua astfel de condesatoare antiparalel. Adica, legi condesatoarele cu plusul la un loc , iar minusurile lor le legi cate unul pe fiecare contact al sinelor. Partea proasta este ca daca legi doua condesatoare de 10000uF in serie astfel, sfarsesti sa ai o capacitate finala a ambelor, de 5000uF, pentru ca Formula de calcul a capacitati in serie este de 1/Ctotal=1/C1+1/C2. Deci.. trebuie condesatoare de capacitati mari :) care daca le pui pe o diorama... e bine sa le pictezi si sa le pui accesorii ca si cum ar fi niste rezervoare mari de la o rafinarie ceva :), sa se amestece prin decor.
 
Interesanta ideea cu condensatoarele, merita macar incercat ca si experiment. Am cateva de valori mari (250 000 microfarad), de ceva vreme, asa ca sper sa nu fie uscate, din pacate au dimensiuni apreciabile. Daca le montez deasupra probabil ca ar simula cu succes niste turnuri de racire, dar ma intreb daca nu se pot monta sub blat, cu conditia ca firele de legatura sa fie cat mai mici.
 
Ma gandisem si eu la solutia cu 2 condensatoare in paralel, dar in cazul asta nu exista posibilitatea sa se arda cel legat invers ?
Si iarasi, nu mi-e clar daca la franare nu cumva primeste locomotiva curent invers decat in mod normal (si presupunand ca mai mare si culegere si pe rotile din fata si pe cele din spate, mi-e sa nu iasa un scurt de toata frumusetea).
Iar tre sa pun mana pe manualul de fizica din liceu. Si ce rau imi pare acuma ca nu puteam sa sufar dce-ul in facultate, macar mai invatam si eu ceva cu tranzistoare si bistabili :D
 
Stati asa ca sa pricep si eu...daca oprirea sa zicem ca teoretic se poate realiza prin descarcarea condensatorului, pornirea va fi brusca atat timp cat condensatorul e in paralel cu sinele si noi le alimentam, nu ?
 
Hmm, acuma ca ai zis tind sa cred ca ai dreptate, ca nu e baterie sa scoata exact atatia miliamperi care sa se desparta in doua, ci alimentatorul da si condensatorului si trenului cat cere el (aici cei care se pricep la electronica ar putea sa stie mai bine).
Se pare ca pana la urma tot la potentiometru digital ceva ajungem :(.
 
nu merge cu condensatori ... am incercat. functioneaza insa aproape bine cu potentiometru digital (tot testtata)
 
Cel mai usor ar fi folosirea unei iesiri de PWM dintr-un microcontroler (posibil Atmel) si o punte H. Pe o intrare a microcontrolerului se poate conecta un encoder digital, astfel incat sa se regleze accelaratia (doar ca trebuie programat microcontrolerul).