Adunatura mea de N-uri

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"
Salut,

Si eu cred ca are dreptate @Alex, boltul acela nu se putea rupe singur. Am suficiente modele la scara N ca sa stiu cat de fine sunt, iar fortele care solicita aceste piese sunt infime. Nu faptul ca boltul respectiv era din plastic l-a facut sa se rupa, ci in mod sigur un utilizator nepriceput. Am vazut si eu modele americane sau japoneze si stiu ca raportul pret/calitate e imbatabil, insa asta nu inseamna ca modelele europene ar fi proaste. Conteaza foarte mult anul fabricatiei modelului, iar aceasta locomotiva Minitrix este un model recent, foarte bine realizat.

Deci nu proiectantul nici modelul generic, ci in mod specific exemplarul acesta a suferit un mic accident. Acuma, ca era micul montator chinez sau proprietarul grabit si nepriceput, nu am de unde sa stiu.

Piesa se poate reface pilind cu multa grija o bucatica de metal dupa modelul originalului sau chiar lipind piesa rupta cu un adeziv destept. Atentie mare insa, trebuie gasit exact adezivul potrivit pentru genul ala de plastic, aici nu este loc de improvizatii. Daca este plastic din gama stirenului exista cleiuri gen Revell care il lipesc perfect. Din pacate, cred ca e un alt gen de plastic, un pic elastic, care nu se lasa bine pilit si care nu se lipeste cu asemenea adeziv, ci numai cu adezivul lui dedicat. E printre noi vreun chimist priceput in smecheriile astea?
 
@ Victorian. Ai dreptate cu adezivul. E ca la bingo. Ai o singura sansa.In general plasticaraia de la modele, mai ales la piesele in miscare e dintr-un material ciudat, alien as zice. E greu de lipit la loc cu orice. Eu am patit-o acum 25-30 de ani cu un macaz TT, s-a rupt limba care unea solenoidul cu liniile mobile, avea un pin mic. Nu l-am putut lipi cu nimic la vremea aia, si am fost nevoit sa fac unul din alt material cu pila si un biax improvizat. Mi-a iesit da dupa vreo 3 zile de chin si vreo 10-15 pisese stricate. E drept ca atunci era numai cloroformul pt plastic sau adezivul din cutiile de machete de avioane rusesti, care lipeau destul de eficient.
Nu vad pe ce ar putea testa un adeziv decent. pe o bucata la fel ca aia. Are o singura sansa la lipit. Daca adezivul nu e pentru plasticul ala, nu va reusi decat sa-i astupe porii si apoi chiar daca da de cel bun nu mai are pe ce sa faca priza.
@ brcosminp Pune si tu o poza cu rezolutie mare sa vedem si poate gasim impreuna o solutie la buba ta. Poate merge facuta
:D
 
Dap, cand am scris ca nu-mi explic cum s-a putut rupe nu m-am referit la "am incercat sa desurubez boltul dintr-o nu stiu ce curiozitate in loc sa-l trag spre exterior" ci m-am referit la faptul ca nu-mi explic cum s-a putut rupe avand in vedere ca loco a fost achizitionata de la o persoana care prezinta incredere si care m-a asigurat ca este noua. Este evident in acest moment ca piesa nu a cedat pur si simplu si ca cineva a intervenit anterior asupra piesei respective torsionand-o - practic ea a cedat in prima tura de proba. Unde s-a intamplat acest lucru nu stiu, insa refuz sa cred ca asa a iesit din fabrica. Un cost de 10% din pretul loco pt ansamblul bielelor este acceptabil, ca eu am nevoie doar de boltul respectiv da, se poate traduce ca e mult pt o bucatica de plastic. Nu m-as complica cu lipirea piesei pt ca trebuie ca ea sa fie lipita destul de precis si asa cum spuneati am o singura sansa - as face acest lucru numai in cazul in care nu gasesc piesa respectiva de cumparat. Piesa este extrem de mica, aseara am incercat sa iau ceva cote insa milimetrul e mare in comparatie cu piesa - se poate rezolva numai cu lupa, incerc sa fac o poza ceva mai de aproape
 
O cauza a ruperii contramanivelei chiar la prima cursa a locomotivei poate fi blocarea culisei (detalii aici). Inainte de a te apuca de lucru, verifica daca miscarea de oscilatie inainte-inapoi a culisei se poate face usor. In cazul in care culisa este blocata sau se misca cu greutate, atunci aceasta a fost cauza ruperii si, deci, stii unde trebuie sa intervii ca aceasta situatie sa nu se mai repete dupa reparatia/inlocuirea contramanivelei. Daca piesa respectiva se misca usor, atunci a fost un accident sau contramanivela a avut un defect de turnare care a subrezit-o foarte mult.
Dar capul de cruce cum functioneaza? Daca el este blocat sau se misca greu, atunci biela motoare este de asemenea blocata sau se misca greu, deci poate rupe piciorul contramanivelei.
 
Intrebare esentiala: asupra caror roti actioneaza motorul?
Daca motorul actioneaza asupra rotilor motoare, atunci scenariile de mai sus devin posibile fiindca fortele transmise prin angrenaje melcate pot fi destul de mari. Daca motorul actioneaza numai asupra rotilor din tender, atunci rotile locomotivei pur si simplu patineaza pe sine in cazul vreunui blocaj, iar ruperile apar numai daca cineva forteaza miscarea rotilor fara sa verifice si sa remedieze blocajul respectiv.
 
Salut Razvan,

Conform plansei de service, motorul este in partea din spate a cazanului si actioneaza asupra osiei din mijloc, care la randul ei transmite miscarea prin intermediul unor roti dintate din sasiu la osia din fata si din spate. Bielele nu au deci nici un rol de transmitere a fortei, sunt doar "decorative".

E de altfel procedura standard pentru scara N, unde tolerantele sunt foarte mici si transmiterea miscarii numai prin biele ar duce la blocaje definitive, bolturi rupte etc.

Tare ma tem ca boltul respectiv chiar are mai putin de un milimetru latura.

Ca prima varianta, as incerca sa inlocuiesc doar partea rupta a boltului cu un ax metalic, eventual chiar un cap de ac cu gamalie pilit ca sa ajunga la sectiune patrata (daca dimensiunile permit asta). Portiunea exterioara a piesei defecte, cea cu manetonul etc, ar ramane neatinsa, iar in portiunea ei de fixare as reproduce gaura patrata din roata plus eventual o jumatate de gaura rotunda care sa permita ingroparea partiala a capului de ac cu gamalie. Se lipeste cu cianoacrilat si, presupunand ca a fost reprodusa corect sectiunea portiunii patrate, se intepeneste in roata prin simpla inserare la loc.

Desigur, ramane intrebarea: cum pilesti un ac ca sa ajunga de sectiune patrata? Pai, cu o lupa eficienta si multa rabdare!

Spor la treaba!
 
Sal
Dorin, multumesc de lamuriri, am presupus ca asa este dar aveam nevoie de confirmare.
Cosmin, este bine ca acel bolt nu suporta tensiuni si rau ca (din experienta stiu) acest plastic nu prea se intelege cu cianoacrilat-urile de pe la noi, acestea realizand doar o lipire rece. Este de incercat.
 
Multumesc si eu pentru lamuriri! Deci acum stim ca motorul actioneaza exact asupra osiei motoare principale, deci asupra ei se manifesta niste forte care, tinand cont de miniaturizare, nu sunt de neglijat. De asemenea, acum stim ca miscarea este transmisa spre celelalte osii prin angrenaje, deci biela de cuplare nu apasa pe piciorul contramanivelei. Insa ne pot ridica probleme ansamblurile formate din cap de cruce si biela motoare, respectiv culisa si biela culisei, care tensioneaza piciorul contramanivelei daca se blocheaza sau se misca greu.
 
cu ceva timp in urma am cumparat un set de la roco foarte frumos.datorita transportului,o scarita de urcare a unui vagon s-a rupt.am fost foarte mahnit deoarece acest set nu se mai fabrica.am incercat sa lipesc acea scarita cu toate tipurile de cianoacrilat pe care le-am gasit pe piata romaneasca.se realiza o lipitura la rece care ceda foarte repede daca o solicitai putin.ajungand prin germania am intrat intr-un magazin de profil si mi-am cumparat diverse lipiciuri profesionale pt plastic.acelasi rezultat.
cu ocazia altei deplasari in germania am intrat intr-un magazin de cartier unde am gasit un super glue la 1,5 euro.ambalajul si faptul ca era facut in germania m-a facut sa-l cumpar desi nu speram prea mult la performanta din partea lui.
ajungand acasa am incercat asa intr-o doara sa lipesc componenta rupta.dimineata am avut placuta surpriza sa constat ca se facuse o lipitura curata-transparenta fara urme de albeata...si foarte rezistenta.tragand de scarita am constatat ca lipitura era foarte solida si rigida...ca si cand nu s-ar fi rupt niciodata.
am folosit acest glue la diverse lipituri,pe diverse materiale si rezultatul a fost excelent.
merita incercat.atasez foto cu acest lipici glue stanger
 
Va multumesc inca odata tuturor pt ajutor si implicare, sper ca pacientul sa zburde in curand sanatos, va contactez pe PM pt detalii, stima !