Aparate Foto - pareri si opinii

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"
http://www.f64.ro/det.php?id=410&pid=6726
http://www.f64.ro/det.php?id=410&pid=8760
http://fotostart.ro/Aparat_foto_compact_Olympus_FE350_Wide_Silver_All_4_you_Kit.htm
 
COObra a spus:
http://f64.ro/det.php?id=416&pid=4238
nivelul de zoom am inteles ca e echivalent la un 14 sau 16X (nu stiu daca e adevarat)
Despre nivelul de zoom. Factorul se obtine impartind focala lunga la cea scurta. In cazul de mai sus 70-300 -> 4,2. Alt aspect este focala reala. Conventional se considera cadrul imaginii de 36x24mm, cum era pe film, zis "full frame". Pe un apararat "full frame", obiectivul citat va lucra exact in plaja 70-300mm. Pe cele cu senzor mai mic focala va fi diferita, si se echivaleaza inmultind cu o constanta, functie de marimea captorului - la aparatele reflex non-full frame Nikon 1,5x, Canon 1,6x, Olympus 2x iar la cele compacte si mai mare. Pentru simplificare, in specificatiile tehnice se numeste EFL (Equivalent Focal Lenght). Sa luam ca exemplu Canon PowerShot A590 IS. Pe obiectiv focala e data 5,8 - 23,2mm echivalentul fata de cadrul normal fiind 35 - 140mm, factorul de zoom 4x.
Ce reprezinta de fapt distanta focala? Unghiul care va fi cuprins in imagine, cu cat focala e mai mica cu atat unghiul e mai mare si viceversa. Cu cat factorul zoom-ului este mai mare, mai ales peste 12x, cu atat mai mult creste distorsiunea imaginii si aberatia cromatica.
Pentru amatorii de imagini luate din locuri inaccesibile, un ultim aspect, foarte putin discutat, este distanta focala a unui aparat comparativ cu ochiul. La aparate, focala normala se considera undeva intre 45-55mm ca avand unghiul de cuprindere apropiat de cel uman. Insa lasand unghiul deoparte, vederea nostra tinde spre teleobiectiv, cu o focala EFL de proximativ 100mm, si astfel vom constata ca un obiectiv de 300mm EFL mareste doar de 3 ori fata de ce vedem noi, destul de putin fata de un binoclu standard cu marire de 7 ori.
 
gata ... s-a linistit toata lumea :)
@acier aropo ... cica exista aparate echivalente cu cele cu film lat (7") ... ?
stii ceva ?
 
Din 2006 incoace, cam toate pozele mele de pe acest forum sunt facute cu aparatul meu Panasonic TZ1, de care eu unul sunt foarte multumit si nu l-as inlocui decat eventual cu "fratele" lui mai tanar, Panasonic TZ5 8)
Este adevarat ca acest aparat are acumulator propriu, ceea ce unora s-ar putea sa nu le placa, respectiv pretul este destul de marisor, insa zoom-ul optic de 10x, distorsiunile foarte mici, lentilele mari, stabilizarea optica a imaginii, blitzul relativ puternic si dimensiunile de gabarit rezonabile (intre "savoniera" si aparatele mari) constituie avantaje demne de luat in seama. Versiunea TZ1 are 5MP, dar succesorii sai au videocaptoare mai puternice.
 
Exista, dar pe cine ar interesa chestia asta? Pe mine nu. Ca fapt divers, cred ca sunt sub 50 de aparate digitale format foarte mare in Romania. Dar deja o ducem in discutii de genul "eu cred ca ursu' polar bate un elefant". Postarile mele pe subiectul asta (minus unul) au avut o nota informativa, fara pretentii de mare initiat. Asta am crezut si daca am gresit, mea culpa, nimeni nu'i perfect si mai ales, de neinlocuit.
 
bogdan_g a spus:
era niteresant de vazut o astfel de poza
pai se pot vedea pe siturile producatorilor, nu e nimic nemaipomenit, abia au aceeasi densitate de puncte pe captor ca si Canon EOS-1Ds Mark III. problema e ca optica nu mai face fata la toate milioanele astea de pixeli, sticla nu poate trece de o anumita rezolutie. lucruri cu adevarat revolutionare in tehnica fotografica vom vedea abia dupa aparitia senzorilor sferici care vor permite diafragme de 0,5 la o focala 400mm EFL. pana atunci mai bine ne vedem de trotinetele noastre.
@Clouseau: Arriflex e 120.000. Fix.
Cocktails, anyone?
 
Despre nivelul de zoom. Factorul se obtine impartind focala lunga la cea scurta. In cazul de mai sus 70-300 -> 4,2
esti sigur?
inainte am avut un lumix FZ5 cu 12X si era comparabil (daca nu mai bine) la zoom.
da-mi si mie un sfat ce as putea sa iau pentru eos 350D. da stii cum.....ieftin, bun si mult :D
 
pot sa iti zic ce sa nu iti iei. :p Inainte sa cunosc mai multe despre obiective, ma aruncasem la un sigma 28-300 DG. GROAZNIC!!!! Cum trecea de focala de 70mm, se ducea naibii sharpness-ul, si cadea contrastul foarte mult. Evident, cea mai buna solutie sunt obiectivele L de la Canon, dar nu cred ca esti dispus sa dai atatia bani. Dar de fapt, ce tip de obiectiv cauti?
 
70-200 F2.8 IS
14-70 F4
50mm F1.4
cu astea 3 acoperi toata plaja de nevoi ... (mai ptin macro ... pt care ar fi bun unu 1:1 ... asta Canon 100 mm f/2.8 poate dar nici sa visez la el inca nu pot)
 
70-200 f2.8 IS este din seria L, este o minunatie de obiectiv, dar costa enorm.

14-70, f4 ? Cred ca te referi la 17-40, f4. Este cel mai ieftin din seria L, dar tot ajunge pe la 4000 RON. Pe asta il am eu si sunt ff multumit de el.

50mm. F1.4, este si el scumput. Daca nu ai nevoie de f1.4, il recomand pe cel f2.8, care este f ieftin, si cu optica buna.

Spune-ne bugetul si tipul de obictiv de care ai nevoie. Daca iti permiti, cele enuntate mai sus, sunt f bune.
 
@COObra
Lumix FZ5 are zoom-ul 36 - 432mm EFL. Factorul se considera fata de focala minima si maxima a obiectivului dat, nu fata de alt obiectiv, camera sau senzor.
Ca zoom-tele pentru EOS350D parerea mea e sa mergi pe Canon. Toti cunoscutii mei care au EOS-uri (indiferent de tip) folosesc obiective "d'origine". Ca si cerbra, am avut o experienta rea cu Sigma, nu mergea autofocus-ul. L'am trimis in Germania la service si raspunsul a fost ca nu se poate repara. Importatorul este foarte serios si mi'a oferit doua variante, sa comande alt obiectiv, cu riscul de a repeta distractia cu service-ul sau returnarea banilor. Pana la urma am comandat un obiectiv de aceeasi fabricatie cu aparatul si toata lumea a fost multumita (mai putin Sigma :().
La 1000 de lei iti poti lua un Canon EF 75-300 USM (Ultra Sonic Motor), - focala echivalenta 120 - 480mm. Trebuie sa stii insa ca tele-urile foarte lungi nu sunt niste chestii foarte comode si iti va lua ceva timp sa te obisnuiesti. La extensia maxima este aproape imposibil sa scoti imagini clare fara trepied.
P.S. Oameni buni, nu mai recomandati scumpeturi de mii de euro ca nu cred ca vrea nimeni de pe aici sa ajunga fotograf profesionist. Daca ar fi avut cineva vreo intentie, nu mai intreba aici, calarea deja un forum de profil. Ceea ce avem noi nevoie ca pasionati de cai ferate si/sau modelism e fie un aparat compact bunicel sau un reflex entry-level cu obiective medii. Stiti cum se spune, nu conteaza aparatul, conteaza cine e in spatele lui ;)
 
@ coobra

Ce pot sa-ti recomand, ca sa nu fac recomandari de mii de euro, este obiectivul Canon EF-S 17-85 mm f3.5-5.6. Bine, acum aici am vazut recomandari de obiective f2.8. E drept, ele sunt foarte bune, ca si luminozitate, dar un obiectiv deschis mult la diafragma, face poze soft, mai ales daca ne gandim la peisaje - si nu in ultimul rand, costa foarte mult.
Ceea ce pot sa-ti zic din experienta mea, ca acest obiectiv mi-a fost o companie de nadejde. Am facut multe poze, si in multe conditii, si nu m-a dezamagit. Este un obiectiv din clasa "prosumer" (dunga aurie), deci imediat sub categoria L.

Revenind un pic la diafragma, m-am gandit si eu sa achizitionez un obiectiv f2.8, dar fiind atat de scumpe, si eu fiind doar un amator (amator nu inseamna a fi si fara experienta, sau neinitiat- ci mai degraba un om care nu traieste din asta) am renuntat la aceasta idee, atunci cand mi-am cumparat primul obiectiv L (EF 70-200 mm f4 L IS USM). De ce? Pentru ca am observat, ca nici la obiectivele precedente (18-55, dupa care 17-85) nu prea am folosit diafragma mare (1.4,2, 2.8 fiind ceva mare) tipul de fotografie feroviara pe care o fac (peisaje, nocturne) necesitand diafragme cat mai mici posibil, pentru a avea o profunzime cat mai mare a imaginii.

In conluzie, acest obiectiv (EF-S 17-85 mm f3.5-5.6 IS USM ) este ceva cu care deja poti sa faci poze bune. Chiar bune. Un alt atu al lui, e ca nu este greu. Fiind facut special pentru aparate cu senzor tip APS-c (cum este si 350D) chiar ai la capatul wide acei 17 mm, ceea ce inseamna ca poti face cadre destul de largi, dar te descurci bine si in spatii stramte ca de ex, un post de conducere sau o sala de masini. Il folosesc si azi cu precadere pentru astfel de situatii. In rest pentru raza medie de focalizare am trecut pe EF 24-105 mm f4 L IS USM.
Mi-a dat rezultate excelente si la poze de noapte.
Pierde din contrast, cand lucreaza cu lumina din lateral.

Am facut aici mai degraba o recenzie a acestui obiectiv. Sper ca va va fi de folos.

Cu bine,
 
B74MRV a spus:
Salut
In curand o sa am dosponibili 500ron si vrau sa imi achizitionez un aparat foto performant. Ce ati recomanda de bani astia?
Multumesc

Nu vrei sa rogi un prieten sa faca fotografiile?

Scapi de toata durerea de cap din acest subiect.

L-am citit si am ajuns la concluzia ca trebuie sa-mi iau un acvariu, din pacate COObra l-a vandut, cu biele de BR55 FLM, la care nu pot ajunge deoarece cosmin78 o transforma intr-un 40000 CFR, faruri directionale, bicolore si blitz - functii concomitente, digital - adica actionare cu degetul, obiectiv Canon, ca tot nu mai face si plasturi pentru degetele mele ca am scris pe langa subiect.

Va urez o dezbatere continua si productiva, poate reusiti sa-l convingeti pe MRV sa-si ia ceva din gama produselor cu oferta mai redusa, vorba lui H.Ford I:

"Clientii nostri pot alege orice culore doresc pentru Fordul T numai negru sa fie."

:cafea:
 
LDH, nu vreau.
Am vrut sa aflu mai multe pareri despre aceasta arta si sa stiu prin intermediul carui aparat foto pot fi mai aproape de aceasta realizare. Mie personal, dezvoltarea acestui subiect, mi-a raspuns la unele intrebari si ma ajutat sa ma edific in vederea obtineri a ceea ce este mai bun in limitele sumei pe care sunt dispus sa o cheltuiesc. Deci, chiar daca in unele cazuri sa intrat mai in amanunt, parerile, cu cat mai multe, cu atat mai constructive.
Bafta
 
Abia de acum am reusit sa citesc tot topicul. Iata si concluziile mele:
- N-as putea sa zic ca nu e locul potrivit unde sa intrebe omul. De obicei, multi pasionati fac fotografie. La nivel mai mult saumai putin dezvoltat.
- Am vazut pe cineva scriind ca Nikon D 80 este un aparat bun. Da, intr-adevar (desi nu le am cu Nikon) stiu ca reprezinta varful de tehnologie alaturi de Canon. Dar, aparatul in sine nu este garantia succesului. Trebuie sa il dotezi cu obiectivele necesare tipului de fotografie pe care o faci.
- Am citit de asemenea ca cineva vrea sa-si ia un aparat cu obiectiv mare, ca sa aiba rezolutie mare la poze. Obiectivul n-are nimic de a face cu rezolutia. Acolo ... senzorul aparatului.
- Ca s-a facut Canon de ras cu aparate ieftine? Nu cred. Cine cunoaste gama canon serioasa (SLR, DSLR) nu cred ca este de aceeasi opinie. Canon, ca si alti producatori (chiar de aspiratoare) a facut si face aparate ieftine, pentru ca majoritatea oamenilor nu solicita altceva. Pur si simplu nu vor sa -si insuseasca nici cele mai de baza cunostinte in fotografie, ci doar sa apese un buton. Simplu, nu? Acum 20 de ani era ceva sa-ti cumperi un Smena, sa nu vorbim de un Zenit. Dar acolo nu aveai moduri automate. Cine s-a apucat de fotografie, trebuia sa stie macar notiuni de baza. Ceea ce se face cu aparatele compact, se rezuma la bani (profit pentru firmele producatoare, si comercianti), si pe acceptarea filozofiei "Las' ca e bine si asa"
- Am citit ca aparatul e bine sa aiba vizor optic, dar m-a facut sa zambesc ca el trebuie sa fie acolo de fapt pentru a reduce consumul de baterii. Aparatele reflex, oare de ce nu au ecran pe care sa te uiti la ceea ce vrei sa fotografiezi? Ei, asta tine de unul din principiile de baza ale fotografiei, si anume, aceea ca aparatul trebuie tinut cat mai ferm (nemiscat), in general sprijinit de triunghiul nas-frunte-obraz. Cand vezi pe cineva cu bratele intinse tinand aparatul si facand poze... vai, saracul aparat se misca vai de mama lui. Bine, pe lumina buna, poate baga si el saracul un timp mai mic, deci iese poza. In alte situati... hai sa nu comentam. Deci de aceea e bine sa ai vizor optic, care la aparatele compacte insa nu e decat o gaura prin aparat. La aparatele reflex (de aceea sunt reflex) oglinda reflecta imaginea proiectata de obiectiv catre vizor, si fotograful uitandu-se acolo, vede clar, unde a focalizat, si cum va arata cadrul setat de el. La aparatele compact n-ai aceasta posibilitate.
- "O rezolutie de 6 mp e arhisuficienta" - e iarasi o afirmatie cu care nu pot sa fiu de acord. De ce? Facand o poza "bruta" in general trebuie sa lasi si un pic de spatiu. Poate nu ai reusit sa tii aparatul drept, trebuie sa mai rotesti poza la finisare, iar atunci se pierde din colturi. Deja ai pierdut ceva pixeli. Poate vrei sa scoti altceva din poza, sa tai doar o parte, ca asa arata mai frumos. Iar ai pierdut din pixeli. Iar stim bine: cut cat mai multi pixeli intr-o imagine, comprimand-o ulterior la finisare, iese ceva mult mai frumos.

Daca aceste considerente sunt importante pentru dvs. economisiti, si luati-va un aparat reflex. Daca nu, eu zic ca merge orice compact. Desi repet. Ele sunt mai degraba ceva comercial.

Problema la aparatele reflex este ca trebuie sa le dotezi cu diferite obiective in functie de nevoi. Despre asta am vorbit in postul anterior. Dar cine vrea o chestie bine facuta, are pretentia asta, va vedea cu timpul, ca merita orice banut!

Eu as recomanda totusi un aparat compact mai avansat, cu setari full manuale, si anume Canos S5 IS. Iar dupa ce ii atingi limitele abia atunci merita sa treci pe un 400 D de exemplu, chiar cu un obiectiv kit, iar apoi in functie de nevoi, sa -ti achizitionezi obiectivele de care ai nevoie.

Atentie! Nu cumparati aparate reflex, doar de dragul de a le avea. Trebuie sa aveti si cunostintele necesare! Daca ai pretentii de compact de la un SLR (doar sa apesi butonul) rezultatul nu va fi cel scontat. Ele sunt foarte bune, dar trebuie sa stii sa le folosesti.
 
Dorele........probleme ma?
am vandut acvariul sa imi iau altul mai mare :p
ca sa-ti fac daca nu vii sa il vezi.
iti fac si o poza....cu DSLR-ul

va multumesc de sfaturile cu privire la obiectiv. o sa tin cont de ele.(dasi nu am finante acu de obiectiv.....da nu spuneti la nimeni :| )
 
Nu vreau sa vin cu un sfat dar ce am urmarit eu atunci cand am cumparat Canon PowerShot A710 IS:

1. Sa nu fie un aparat profesional dar nici cel mai simplu compact;
2. Sa fie un producator consacrat;
3. Sa NU fie alimentat dintr-un acumulator proprietar; sa poata fi folosit cu acumulatori ordinari, chiar cu baterii sa nu fiu nevoit sa platesc ulterior cine stie ce sume astronimice pentru un acumulator proprietar;
4. Cardul de memorie sa fie unul cat mai ieftin si care sa se gaseasca pe toate drumurile (exclus XD, Memory Stick, SmartMedia); mai mult, sa fie capabil de viteze mari de transfer; rezultat: SD (Secure Digital) sau CF (Compact Flash) - totusi CF-ul este intalnit mai ales la camerele DSLR.
5. Acelasi principiu ca si la alegerea cardului de memorie l-am aplicat si pentru cablul de conectare la calculator; in cazul pierderii lui sa nu fiu nevoit sa astept cine stie cat sau sa fac cine stie ce comanda speciala. Rezultat: cablu mini-USB.
 
Destul de stufos acest topic, insa am putut sa constat ca aici sunt doua categorii de fotografi. Cei care fac poze si cauta perfectiunea si calitatea si cei care pozeaza numai asa ... de plictiseala.
Din ceea ce am observat de mai multa vreme, in Romania fotografia si fotografiatul nu este privit ca ceva serios. Poate din motive de incultura sau din ignoranta, extrem de putini pot, in mintea lor, sa faca o asociere intre fotografi si arta. Pentru cei mai multi a face o poza se limiteaza numai la apasa pe un buton. De asemenea, cei mai muti care apasa pe un buton o fac numai cand sunt la nunti, botezuri sau sunt beti, facand din fotografie numai un prilej de a se lauda cu ce prostii si mai mari au facut, cand erau ametiti de vaporii bahici. In mintea acestor oameni, a face o poza la ceva in afara acestei sfere enumerate, este de neinteles. Daca faci o poza la altceva, in mintea lor este ca ori esti de la ziar si trebuie sa pozezi ce vor ei ca sa arati numai neregulile si mizeriile, ori spionezi pe cineva ca sa-l ,,prinzi'' in ipostaze defavorabile si sa i-o ,,tragi''. Oricum ar fi, trebuie sa urmaresti ceva si oricand se pot astepta de la fotograf la tot ce poate fi mai rau. De altceva in afara de rau, nici nu incape vorba. Candva, pe vremuri, asa au fost infestati mintal de comunisti. Totul e secret si nimeni nu trebuie sa stie, ca asta te va costa, mai devreme sau mai tarziu. Lumea insa a evoluat intre timp, ei insa nu. Daca cumva le arati o poza realizata bine de cineva si mai ales daca acel cineva nici nu este din Romania atunci se va primi imediat o replica de genul ,,pai da dom'le, dar aia au aparate ca lumea''. Aceasta replica e mereu urmata de ,, stii cat au astia leafa pe luna ? ''. Si deja discutia este ca si blocata. Orice ai vrea sa fotografiezi, daca ai un aparat de gat inseamna ca filmezi. Asa gandesc. Si daca filmezi se va rade de ei. Daca ei nu fac asta, nimeni nu trebuie sa faca asta. Nu poate fi inteles nimic din ce face altul, daca nu e ca ei. Si daca nu e ca ei, atunci e o prostie. Deci trebuie combatut cu orice pret. Mai bine sa fie grosolani si sa lase o impresie proasta decat ei sa nu doarma linistiti.
Acestia sunt oamenii care ii intalnim in gari si care ne otravesc viata de fiecare data cand observam ceva dragut de pozat. Au crescut intr-un regim de teroare, amenintati din toate partile si hingheriti, de un regim ce le promitea ca daca mai strang surubul, vor ajunge acolo unde e perfect pentru toti si nu vor mai face nimic. Totul va veni de la sine, adica un fel de Rai. Si s-a vazut ce fel de Rai a fost. Din pacate acesti oameni au ramas la fel. Intr-un fel sau altul, continua si ei sa terorizeze pe altii asa cum au fost terorizati si ei la randul lor. Norocul este ca intre timp lumea a mai evoluat si ii marginalizeaza tot mai mult. Ei nu pot intelege asta de ce se intampla si, dintr-un sentiment de razbunare pe lumea care rade de ei, continua sa fie mai fiorosi invocand diferite prostii numai de ei intelese. Adica simt ca sunt penibili si asa se razbuna. Daca pana la urma sunt coplesiti si alungati din aceasta problema, se consoleaza cu idei de genul ca lumea asta nu mai are nici o valoare, societatea e una numai de terminati, totul se va duce de rapa. Holband niste ochi imensi, asta ducand degetul aratator catre inainte, ne explica, cu intelepciunea unui om ce are doua clase mai mult ca trenul, ca asa va veni curand sfarsitul lumii ca in asa dezmat nu se mai poate trai. Ce este mai trist este ca acesti oameni cresc copii care ii educa la fel, nedandu-si seama ca mai tarziu vor fi victime ca si ei.
Desi stim ca exista acesti oameni, trebuie sa ne facem placerea si sa pozam cate ceva. Vrem sa pozam ceva cat mai frumos, dar sa fie si usor si fara vreun efort. Cam imposibil ce vrem noi. Dar acasa, in fata monitorului, vrem sa avem o poza de care sa ne bucuram si sa fie perfecta. Ne place sa stim asta, ne place sa ne bucuram de imagine. Insa, observand mai cu atentie imaginile, cu usurinta putem gasi diferite stangacii si imperfectiuni datorate aparatului de fotografiat cu care am pozat. Apare inca un sentiment de frustrare. Sa enumeram pe rand aceste frustrari : ne otravesc viata niste idioti, facem poze ce nu ies perfecte chiar daca nu recunoastem asta am vrea sa facem poze perfecte dar nu avem aparate mai performante si daca am vrea sa le avem zicem ca nu avem bani de ele. Nu credeti ca sunt cam multe probleme ? Iata deci, numai cateva din motivele pentru care la suta de locuitori, in vest, sunt zece care fac poze la trenuri in timp ce la noi este unul singur. Stiind aceste lucruri, cei mai multi care ar vrea sa pozeze trenuri la noi, se retrag si isi infraneaza aceste porniri. Pacat, as spune eu. Printre cei ce ar face asta s-ar gasi si cativa care ar merita sa se numeasca fotografi dar care se indeparteaza.
Daca insa avem aceste cateva frustrari, nu am putea sa le eliminam, macar in parte ? De idioti e greu sa scapi in general. Si totusi, daca stai pe un deal si fotografiezi un tren ce trece peste un pod, eviti contactul cu acele persoane. Deci iti poti face viata mai usoara. Trebuie insa sa vrei cu adevarat sa ajungi acolo, adica sa fi sigur pe tine ca vrei sa faci asta. Daca vrem sa facem poze de o calitate mai buna, si daca tot ne urcam pe un deal, nu e pacat sa facem poze cu un aparat ieftin ce scoate poze aproximative ? Apoi, peste doi ani sa ne fie groaza cand ne uitam la ele ?
Ceea ce nu am inteles eu, este de ce oamenii se multumesc cu putin. Cred ca unora le este pur si simplu frica sa stie mai multe. S-a ajuns azi la aceasta situatie din cauza sufocarii societatii cu produse de proasta calitate. Suntem victime sigure a politicilor de marketing care ne mint frumos. De ce sa facem poze cu un telefon care sa iasa asa si asa ? Daca tot facem ceva, de ce sa nu facem un lucru bun ? Sau o poza de care sa ne amintim cu placere peste ani si ani ?
Suntem victimele unei politici orientate numai catre consum. Daca parintii nostri cumparau un aparat de fotografiat, trebuie sa recunoastem, si azi il mai foloseam daca nu se mergea catre digital. Il invatam bine, ii stiam toate secretele si faceam poze, macar tehnic vorbind, destul de bune. Azi, politica este de a face toata lumea poze, nu conteaza cum ies. Toata lumea facand poze, se vand multe aparate si asa producatorii au tot interesul sa zica ca si o poza proasta, mai proasta decat una facuta pe film cu un aparat vechi, e o poza buna. Asa prolifereaza savonierele si aparatele de unica folosinta. Ceea ce ma mira este ca oamenii se lasa mintiti. Chiar si cei ce odinioara faceau poze bune. E mai usor, asa zic ei, uitand de blazonul care-l aveau candva. Deci, ei prefera sa faca mii de poze foarte slabe ca este mai usor, in loc sa faca cateva poze ce isi pot gasi locul oricand intr-un tablou sau album. Dau vina pe cei ce fac asta cum ca acestia au aparate bune si d-aia ies asa de bune. Dar pe ei cine-i opreste sa faca poze bune ? Dorinta de a fi usor, aici e problema.
Daca la inceput faceai poze cu un aparat Smena 8 M, trebuia sa stii cel putin patru lucruri. Sa reglezi distanta, timpul de expunere, diafragma si sa te uiti prin vizor la ce incadrezi. Desigur la inceput faceai greseli, insa cu timpul te puteai perfectiona. Apoi aparatele Zorki, Fed, Kiev sau Zenit. Atunci invatai, acum la multi dintre cei care pozeaza trenuri le este frica sa mai stie aceste lucruri. Nu vor sa stie, dar vor sa aiba rezultate. Nu poti sa scri o opera fara sa cunosti notele muzicale, din pacate. Ei nu pricep ca si la fotografia digitala, principiile au ramas aceleasi. Se respecta aceleasi lucruri daca vei sa faci ceva bun. Acum daca povestesti asa ceva cuiva se uita la tine ciudat, odinioara acest lucru era stiut de cei mai multi care apasau pe buton. Asa involuam. De aceea, caut sa explic ca aparatul foto la telefon este ceva inventat numai ca sa aiba fraierii motive sa se laude cu un nou aparat si deci sa le cumpere lor marfa. Altfel, scadeau vanzarile ca nu mai aveau cu ce sa-i ademeneasca.
Deci, ma numar printre aceia care sunt total impotriva lucrurilor de proasta caliatate. Savonierele si pozatul cu telefonul trebuie sa ramana atributul copiilor.
Citeam mai sus ca aparatul nu trebuie sa fie profesional. De ce ? Cui ii este frica de asa ceva ? Asta ascunde de fapt nestiinta de a folosi un aparat bun a celui care l-ar avea in mana. Eu consider ca a avea un aparat de acest fel este cea mai buna alegere. Trebuie insa sa gandesti cand lucrezi cu el si poti scoate poze de top. Nu imi castig existenta din asta, insa o poza vreau sa vad o poza buna si sa imi fie drag peste ani si ani de ea, nu sa gasesc explicatii de ce atunci nu ...
De ce sa nu aiba un acumulator proprietar ? Cel ce scrie astfel de lucruri nu stie care este diferenta intre un astfel de acumulator si unul R 6 de pilda, cumparat de la tutungeria din colt. Insa dansul emite pareri. Un acumulator specific aparatului respectiv, este ceva gandit si calculat pentru consumul acelui aparat in diferite situatii. Aparatele profesionale au posibilitatea sa faca multe poze cu un astfel de aparat. La rezolutia si caliatatea maxima se pot face fara probleme 700 de astfel de fotografii. Va intreb, cu baterii R 6 luate din coltul strazii faceti atatea poze ? Nu mai zic aici de calitatea si rezolutia lor. Dupa mai multe mii de poze facute cu acest tip de acumulatori specifici, dupa trei ani, inca pot face, in aceleasi conditii, peste 500 de poze. Deci ?
Intotdeauna trebuie sa ai in geanta si inca un acumulator de rezerva incarcat si poti uita ca aparatul merge cu curent electric. Sincer, in afara situatiilor extreme care afara stai 12 ore cu aparatul in mana si sunt temperaturi sub zero bine de tot, in rest extrem de rar am inlocuit acumulatorul din aparat. Faceam asta mai mult asa, de forma sau dupa multe poze cand chiar se descarca de tot.
Aparatele profesionale sunt echipate cu carduri de memorie standard, nefiind cazul sa ma gandesc daca pot gasi inca unul de schimb pe la noi. Sfatul meu : luati-va carduri de memorie cat mai mari, de pilda doua de 8 GB fiecare si neaparat facute de o firma serioasa. Nu dati banii pe prostii facute pe vapor ca apoi in vaful dealului sa vedeti ca nu se pot scrie, ca dau erori si trebuie sa repornesti aparatul cand trece trenul. Acasa puteti avea surpriza ca nu se deschid anumite poze sau au aparut locuri goale pe card ce nu se pot scrie sau citi. Daca vreti sa regretati, bucurati-va ca dati bani putini pe carduri sau alte accesorii care va vor enerva tot timpul si va vor face pozatul si mai greu de cat este de fapt. Ca si cum asta ar mai lipsi. Cablul de legatura il aveti livrat odata cu aparatul. Daca nu legati pachete cu el, daca nu aruncati cu el dupa caine sau il scapati intr-o balta, cablul nu se strica daca este facut de o firma serioasa, ca si aparatul profesional. Dar, exista si alta varianta. Nu legati aparatul direct la computer, asa cum scrie in prospecte. Luati-va un cititor de carduri care este ieftin si acesta se leaga cu un cablu standard la mufa USB. Cardul din aparat fiind citit de cititor si nu in aparat, evitati intreruperile accidentale care pot dauna aparatului destul de rau. Dar, mai ales, nu consumati acumulatorul aparatului in timpul descarcarii pozelor. Asa nu veti avea surpize ca ramaneti cu el descarcat tocmai pe teren. Atat aparatul profesional cat si cititorul de carduri se livreaza cu cabul standard asa ca aveti cel putin doua cabluri. Credeti ca se vor strica asa de usor incat sa va puneti problema ca aveti nevoie de inca unul pe care nu-l veti gasi ? Cablul nu e o teava care sa rugineasca !
Desi presupunem ca aveti un aparat bun, nu inseamna ca este suficient pentru a avea succesul garantat, asa cum bine scria si domnul care semneaza Woofer. Trebuie sa lucrati cu el in modul manual pentru ca si din acest motiv este profesional. Pentru aceasta trebuie sa aveti insa un minim de cunostinte tehnice care nu se obtin prin procedeul copy-paste stand in fotoliu la monitor sau citind pe net cum se foloseste. Daca lucrati pe automat cu un aparat profesional inseamna ca ati dat banii degeaba pe el, asta puteati sa o faceti si cu o savoniera.
In afara aparatului, mai sunt necesare si obiectivele. Daca vreti sa aveti un aparat mic dar cu zoom de 10 X, aveti garantia ca pozele vor iesi foarte slabe calitativ. Din constructia unui obiectiv, cu cat lumina strabate cat mai multe lentile cu atat calitatea si luminozitatea scad vertiginos. Pentru un zoom de 10 X sau mai mare dar si o deschidere mare pentru pozele de grup e nevoie de mai multe lentile. Daca acestea sunt de plastic sau de calitate indoielnica sunt intrunite toate conditiile pentru a obtine o poza foarte slaba. Dupa parerea mea, este necesar ca fotograful feroviar sa aiba un obiectiv care fie in gama 28-135 si un telebiectiv care poate ajunge pana la 300 mm. Peste asemenea distante, obiectele se deformeaza puternic si de obicei nu prea ai unde sa folosesti un obiectiv care sa apropie asa de mult. Invers, daca folosesti un obiectiv cu deschidere exagerat de mare, ca la savoniere sau telefoane, imaginea se deformeaza exagerat. In afara unor fotografii artistice, la pozele ,,clasice'' imaginea trebuie sa se obtina cat mai aproape de cea vizibila cu ochiul liber.
Din pacate exista pe paginile de net de la noi foarte multe astfel de poze, in care locomotivele sunt deformate. Traversa frontala a locomotivei se vede clar ca nu este perpendiculara pe peretele lateral. Nu pot intelege de ce trebuie sa stai la un metru de coltul unei locomotive si sa vrei sa o incadrezi complet. De ce nu se fac 10 sau 20 de pasi inapoi si apoi se poate incadra aceeasi locomotiva, insa fara a o deforma ? Din poza se vede de cel mai multe ori ca in jur era suficient loc pentru asa ceva.
Pentru a nu avea asemenea surprize, la cei lipsiti de experienta, se poate evita acest lucru folosind un obiectiv care sa aiba un unghi de deschidere mai mic. Asa, nici nu ati avea cum sa mai gresiti pentru ca obiectivul nu incadreaza sub o anumita valoare.
Nu pot sa ii inteleg pe cei ce fac poze cu savonierele privind pe ecranul LCD al aparatului si il tin la distanta de corp. In afara faptului ca vor sa se uite lumea la ei, nu rezolva nimic. Daca tii un aparat la distanta de corp, nu vezi corect margnile imaginii din cauza soarelui, uneori, si ai toate sansele sa il balangani. Sa luam un exemplu. Sa luam o caramida si o cutie de chibrituri. Daca le asezam, pe rand, cu suprafata mare spre noi si tinem mainile pe langa corp, care credeti ca se va misca mai usor la tremuratul mainilor ? Din acest motiv, un aparat trebuie sa fie cat mai greu pentru a fi cat mai stabil la fotografierea pe lumina slaba, cand folosim un timp de expunere lung. Daca nu ? Uitati-va pe paginile de net cu poze cu locomotive in care peste jumatate din ele sunt neclare sau miscate. Decat sa car ceva usor si sa ma plimb degeaba facand poze slabe, mai bine car un aparat ceva mai greu dar mai stabil. Cat am carat atunci, nu se mai stie, poza insa ramane. Si constructorii de aparate considera la fel.
Incadrarea fotografiilor este o alta mare problema. Am vazut foarte multe poze prost incadrate pe paginile de la noi. Trecand peste faptul ca banalul este regula compozitiei imaginii, nici aceasta nu se poate face asa cum trebuie. Normal, daca tii aparatul la o jumatate de metru de ochi si de clatina si mai ai si soare in ochi, cum ai putea face altfel ? Nu inteleg de ce, la savoniere, cei ce pozeaza, nu privesc imginea prin acel primitiv vizor. Asa cum a scris si domnul care semneaza Woofer, cand asezi aparatul pe triunghiul arcada-nas-pomet miscarea acestuia este minima. Desigur daca nu faci pe tine si iti tremura in continuu picioarele. Macar asa, tinand aparatul fix in fata ochiului, se mai reduc din tremuraturi. Deci daca e vorba de a te da in spectacol, atunci inteleg de ce tin aparatele la o jumatate de metru de ochi, in caz contrar, e absurd. Astfel de poze ajung pe paginile de net si acest lucru e trist. Ajung acolo si din dorinta unora de a face mult zgomot ca sa-si faca remarcata existenta pe paginile de net, chiar daca acolo se pun poze unde apar multe prostii. Cea mai frecventa greseala si totusi cea mai ieftina de corectat este aceea cu incadrarea. Din pacate, administratorii de pagini de net, accepta aceste rebuturi pentru a avea cat mai multe poze pe pagina, dar trebuie sa depasim odata faza asta de primitivism, trebuie sa ajungem la lucruri mai serioase. Ce pot zice alti pasionati din alte tari cand vad ca din 100 de imagini pot alege doua, maxim trei ? Incercati sa priviti si voi la paginile similare din Ungaria, Germania, Franta, Austria sau din indepartata America si sa comparati imaginile de acolo cu ce avem noi pe site-uri. Chiar daca unele imagini de acolo nu sunt din punct de vedere compozitional ceva deosebit, insa nu sunt strambe, neclare, prost expuse, prost incadrate, cu tampoane taiate, fara pantografe, cu stalpi in fata etc. Pe paginile noastre ar fi necesar sa fie acceptate macar imagini clare sau drepte. Orice soft de vizualizat poze, care nu este neaparat photoshop, are optiuni de indreptat pozele daca nu au iesit perfect drepte de la fotografiere. Cei ce pun poze ar trebui sa ne respecte mai mult din acest punct de vedere.
Nu sunt de acord ca Firma Canon s-a facut de ras cu aparatele ieftine asa cum s-a mai scris anterior. Zic acest lucru din doua motive. Unul ar fi ca as vrea, mai intai, sa vad poze bune facute cu un aparat pe film sau chiar digital, de cel ce zice acest lucru si apoi sa facem diferentele. Daca intr-adevar aceeasi imagine facuta cu aparat clasic sau profesional in digital este buna tehnic si cea facuta cu aparatul Canon ieftin e slaba, atunci pot sa ii dau dreptate. Trebuie insa sa vad si cum s-a facut poza cu aparatul Canon ieftin, pentru ca eu tare am impresia ca aparatul nu a fost folosit corect si imediat au venit criticile ca este prost. Nu exclud si posibilitatea ca aparatul sa fie asa de slab. Poate nu are performante exceptionale insa nu cred ca e chiar un rebut. Macar de blazon.
Un al doilea motiv pentru care nu cred ca firma Canon s-a facut de ras, este si acela ca dupa ce am trecut la fotografia digitala de la cea clasica pe film, am folosit, totusi un DSLR, de care am fost foarte multumit.
Intr-adevar, un aparat serios are afisati parametii de fotografiere si in vizor si asa ii poti modifica intre doua poze succesive la un interval scurt. Nu trebuie sa iei aparatul de la ochi pentru a modifica anumiti parametri. Stai nemiscat cu aparatul la ochi si din degete lucrezi pentru a nu pierde amanunte sau imagini. Deci vizarea prin obiectiv este o conditie importanta pentru ca imaginea sa iasa bine si cat mai aproape de dorinta fotografului. In vizor sunt diferite puncte unde poti selecta sa masoare expunerea sau sa faca clarul. Trebuie sa vezi efectiv daca acel punct unde citeste aparatul coincide cu cel unde vrei sa fie imaginea expusa corect si clara. La savoniere acest lucru e aproape imposibil.
Asa cum a precizat si domnul care semneaza Woofer, numarul de pixeli este foarte important. Sunt intru totul de acord cu explicatia data de dansul, asa ca nu voi continua sa explic acelasi lucru. Daca vrem ca pozele noastre sa le punem numai pe ecranul de la telefon, atunci ne e suficienta o savoniera. Daca avem pretentii mai mari ... trebuie sa uitam ca exista aceste aparate. Retusul ulterior este aproape imposibil. Ce mai poti scoate de la o poza mica care e deja neclara si prost incadrata ? Poate un timbru.
Asadar, consider ca daca vrei sa faci o poza de calitate buna, trebuie sa iti iei un aparat serios care trebuie sa sti sa il folosesti. Daca alegeti un DSLR, faceti acest lucru in cunostinta de cauza, folosind-ul in modul manual. Nu dati banii daca habar nu aveti cu se mananca asa ceva. E adevarat ca obiectivele costa ceva mai mult, la inceput, insa o sa aveti si satisfactii pe masura.
Vorba aceea : putin dai, putin face, putin obtii, putin vei fi multumit, putin vei face poze la care sa te uiti cu placere. Credeti ca merita sa faceti asta pe langa alte greutati legate de pozatul tenurilor ? Nu sunt prea multe compromisuri ?
Ne facem viata singuri ma grea. Mai bine cateva poze de album decat mii de poze la kilogram care sa umple paginile de net aiurea.
Cam asta este parerea mea fara a face aluzie la cineva sau ceva. Nu vreau sa jignesc pe nimeni sau sa acuz in vreun fel. Respect parerea tuturor care scriu aici. Aici scriem pareri, nu este o arena.
Sper insa sa fie de folos cuiva ce am scris aici.