Aparate Foto - pareri si opinii

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"
nicu4 a spus:
Sper insa sa fie de folos cuiva ce am scris aici.

Presupunând c? cineva va avea r?bdare s? citeasc? :D

Pe scurt, tu spui c? o poz? bun? po?ži s? o faci doar cu un DSLR care cost? cât salariul unora pe 2 ani... P?i atunci s? ne apuc?m de pictat trenuri, c? hârtia, pensulele Â?i acuarelele cost? ceva mai pu?žin.

Revenind la topic... tu ai avea vreodat? curajul, în România, într-o gar? oarecare, s? î?ži pui DSLRul la ochi Â?i s? îl ?žii aÂ?a câteva minute, pân? faci toatre set?rile, încadrezi trenul Â?.a.m.d.? ??n orice gar? ai face asta, pe lâng? faptul c? to?ži din zon? o s? se uite la tine ca la urs, riÂ?ti s? te trezeÂ?ti cu vreun IDM sau paznic c? te trage de mân? (deci se duce naibii toat? încadrarea) sau, mai r?u, o s? observi c? geanta ta face ,,paÂ?i" în alt? direc?žie, urmat? la scurt timp de aparat. A... s? mai presupunem c? gara aia oarecare e o halt? de miÂ?care prin GiuleÂ?ti-Sârbi, Teliu sau alt? zon? asemenea Â?i e Â?i destul de întuneric afar?, deci ai nevoie de timp de expunere mare...
 
uite ca stau bine cu rabdarea si am citit tot (si nu numai aici) :p

parerile sunt impartite,si asa cum am zis in alta pagina,cate capete,atatea pareri...si mai zic si alta...fiecare caz este un caz.
detin un compact(cam vechi ce-i drept) si un DSLR...in cazurile descrise de Dr2005 sunt sigur ca sapuniera ma ajuta mai mult decat DSLR-ul...fara sa pierd din calitatea imaginilor,cunoscandu-mi bine aparatul...insa daca vreau fineturi si imprejurarea mi-o permite,atunci DSLR-ul
isi spune cuvantul.
 
@nicu4:
fara suparare, dar aparatele reflex nu sunt prea on-topic, respectiv nu se incadreaza in suma mentionata in primul post, nici macar pe departe. apropos de observatia lui Dr2005, a te afisa cu un reflex prin gara e un gest de mare curaj, vorba aia, marimea conteaza :D ! ca sa nu mai spun de senzatia "de prospetime" dupa vreo doua ore vara cu geanta in spinare sau aparatul de gat la cca. 38 grade celsius :roll: , sau ipoteza de iarna, doua ore la "doar" -5. se compara cu un compact bunisor cu care "tragi" din toate pozitiile numai cu o mana, sta ca boieru' la buzunar pe ploaie, ger, ninsoare si e la fel de greu ca o cutie de suc? sa fim rezonabili... si fara resentimente. crede'ma ca stiu cu ce se mananca fotografia, incepand de la aparate cu burduf pana la digitale format mare.
P.S. mi se spune comunistu' :D :D :D
 
Acier a spus:
P.S. mi se spune comunistu' :D :D :D

si mie, deci te invit la o sedinta de pozat prin gari cu Smena 8 sau daca vrei ceva sofisticat un vechi tovaras mi-a oferit un Zenit.

Acum folosesc Olympus SP 510UZ, am avut sapuniera Olympus Camedia 310
si cele mai faine poze le-am facut cu Sony DSC H2, pentru ca nu stateam la setari nici daca era noapte, nici miscare, nimic.
 
Discutii despre fotografie se pot face oricate. Fotografia este o arta, adevarat, este un subiect care are la fel de multi fani ca si modelismul. Si acolo ca si in modelism este nevoie de o permanenta perfectionare. Parerea mea este ca se pot face poze bune cu un aparat slab si poze proaste cu unul foarte scump.

Eu unul folosesc doua aparate foto: un Canon compact, pe care il utilizez atunci cand doresc a face rapid si fara a fi remarcat fotografii, asa zis in conditii de teren, si un Nikon DSLR, pe care il utilizez cand vreau sa-mi incerc talentele artistice. Adica mai concret, acesta il folosesc in situatiile in care sunt in natura, lipsit de bastinasi doritori de o eventuala valorificare a echipamentului, ulterioara actiunii de "improrpietarire" fortata, deci in general pentru fotografia landscape.

Recomand calduros folosirea in gari si in trenuri a aparatelor compacte, de mici dimensiuni, setate pe expunere automata, care sa permit posibilitatea mascarii sau disimularii lor, in timpul lucrului dar si in rest, neavand nevoie de o geanta de mari dimensiuni, permitand vizarea cu ecranul LCD. Acest lucru se recomanda atat pentru evitarea celor dornici de a pune bete in roate, cat si a indivizilor dubiosi.

Oricum fotografii se fac, si se vor face, si este de remarcat munca unor oameni (doar doua nume asa la repezeala dantm si Dr2005) care prin postarea pe acest forum si pe altele permit ca accesul la informatie sa fie mult mai usor in aceste vremuri.
 
dantm a spus:
...te invit la o sedinta de pozat prin gari cu Smena 8...
N'ai idee ce dor mi'e de o sesiune foto pe film! Mai ales ca am vreo 35 de aparate :mrgreen: . Nu am tradat cauza din cauza ca am trecut pe digital, dar avand copil mic e cam complicat cu zemurile si insiratul ustensilelor (lucram pe alb-negru). In prezent folosesc un reflex care e nemaipomenit dar am simtit intotdeauna nevoia unui aparat "bun la toate", de unde si consideratiile mele pe acest thread. Personal as avea de ales intre Canon G9 sau G10 si Nikon P6000, nu le'am recomandat pentru ca sunt scumpe.
 
Ca o completare, fotografia digitala a reprezentat un mare pas inaine, deoarece a redus foarte mult costul fotografiilor. Cineva zicea de sute de poze trase, este adevarat, dar chiar si cei mai buni trag cateva zeci de cadre pentru a obtine o expunere de calitate. Optica de calitate a ramas la fel ca si la aparatele pe film, iar rezolutia din ce in ce mai buna a senzorilor si utilizarea senzorilor full frame permit expuneri de calitate. Nu are rost a ne ancora in trecut, in acest caz (al fotografiei de material rulant) tehnologia este un avantaj.
 
Dr2005 a spus:
Revenind la topic... tu ai avea vreodat? curajul, în România, într-o gar? oarecare, s? î?ži pui DSLRul la ochi Â?i s? îl ?žii aÂ?a câteva minute, pân? faci toatre set?rile, încadrezi trenul Â?.a.m.d.? ??n orice gar? ai face asta, pe lâng? faptul c? to?ži din zon? o s? se uite la tine ca la urs, riÂ?ti s? te trezeÂ?ti cu vreun IDM sau paznic c? te trage de mân? (deci se duce naibii toat? încadrarea) sau, mai r?u, o s? observi c? geanta ta face ,,paÂ?i" în alt? direc?žie, urmat? la scurt timp de aparat. A... s? mai presupunem c? gara aia oarecare e o halt? de miÂ?care prin GiuleÂ?ti-Sârbi, Teliu sau alt? zon? asemenea Â?i e Â?i destul de întuneric afar?, deci ai nevoie de timp de expunere mare...

Da! Am avut curajul sa il scot, pentru ca nu am altul :lol: . Bine, trebuie sa fii si discret pana la un anumit nivel. Dar, daca inveti bine SLR-ul, il operezi la fel de repede ca pe o savoniera. Si sunt si situatii in care trebuie sa renunti. Trebuie sa stii, trebuie sa inveti sa poti renunta.
Cat despre pozatul in Teliu.. acelasi tren il poti poza in Brasov sau la Intorsura. Nu? Cu ce difera o fotografie facuta la peronul din Teliu de una trasa la peronul din BV? Este acelasi tren nu? Diferenta ai face daca te-ai urca intr-un deal din Teliu, si ... ai scapat de indieni! Uraaa!
Oricum, eu am, facut nocturne in Brasov de exemplu, cu trepiedul si aparatul reflex, timp de 2-3 ore in continuu. Cu sticleti trecand pe langa mine, etc. Nu ca nu am fost intrebat ce fac, si pentru cine fac, dar m-am descurcat. Abia de acum stiu ca am facut un act de mare curaj! :D

@ acier
Legat de aparatele reflex, am pornit discutia despre ele, la intrebarea unui coleg de aici legata de achizitionarea unui obiectiv pt. SLR, precum si reactionand la multe afirmatii legate de tehnica fotografica, emise de unii forumisti in nestiinta.

Referitor la senzatia de prospetime. Rucsacul meu foto cantareste 10-12 kg, in functie de cata mancare si apa mai indes in el. L-am carat de multe ori in spate nu 2 ci chiar 12 ore!!, parcurgand 15-17 kilometri. Dupa aia desigur, nu am mirosit prea bine, dar dupa cum a mentionat si colegul nicu4, greutatea se uita... pozele raman. Ca sa nu mai vorbim de iarna. Minus 25 de grade, vant, toata ziua afara, cred ca saracele compacte nici nu s-ar fi miscat, ca si astea mari de abia mai puteau! Dar au putut pana la urma. Noi eram care nu mai puteam, fotografii, ca ne pocneau degetele pe aparate de frig.

Cine este atat de versat in ale fotografiei, stie bine diferenta dintre aparatele compact si cele reflex.

Bine, acum se face misto de cei care au amintit de aparatele vechi pe film, incercand sa se devieze discutia de la problemele reale. A invata cele mai elementare tehnici si notiuni nu inseamna ancorare in trecut.

In fine, n-are rost sa continuam discutia. Abia astept sa se trezeasca natura, si sa ies la vanatoare de trenuri, in locuri frumoase.
 
Woofer a spus:
Cat despre pozatul in Teliu.. acelasi tren il poti poza in Brasov sau la Intorsura. Nu? Cu ce difera o fotografie facuta la peronul din Teliu de una trasa la peronul din BV? Este acelasi tren nu?
Poate mie îmi place ca în poz? s? apar? Â?i cl?direa haltei (cu antena Dolce de rigoare) Â?i satul de indieni, ca element de originalitate, s? vad? fran?žujii cine merge cu ostele lor trenuri :))
Woofer a spus:
Oricum, eu am, facut nocturne in Brasov de exemplu, cu trepiedul si aparatul reflex, timp de 2-3 ore in continuu. Cu sticleti trecand pe langa mine, etc. Nu ca nu am fost intrebat ce fac, si pentru cine fac, dar m-am descurcat. Abia de acum stiu ca am facut un act de mare curaj! :D
Am f?cut Â?i eu poze noaptea în gara BraÂ?ov... norocul meu c? ?žig?nia st?tea în gar? la c?ldur?... Â?i eu st?team pe peron de la 22 pân? pe la vreo 4 pozând ce mai ap?rea. Bine... aparatul meu s-ar putea încadra în clasa ,,savoniere", deÂ?i are ceva set?ri manuale (ceva mai multe), dar nu aÂ?a multe ca un DSLR. Dar la 15 secunde timp de expunere, clar atrage aten?žia, indiferent de dimensiune, mai ales de pe trepied.
 
eu am facut in istambul langa o banca noaptea si DUPA ce am facut poza (cu timp de expunere mare) a venti nenea(politist) si m-a rugat sa nu mai pozez pe langa banca. (nu pozam banca in sine dar nu statea nimeni sa verifice ce si cum)
iar in istambul tot ce inseamna politie sta cu mana pe tragaci.
unele situatii depind si de oameni.
am fost in Nord si Basarab cu LDH si am pozat de ne-a iesit pe nas. si nu a zis nimeni nimic.
 
Daca esti pasionat si vrei sa bagi cateva mii de euro in echipament fotografic e clar ca nu mai conteaza un card, acumulator sau cablu, le iei scumpe, le iei 2, ai grija de ele, le manuiesti doar tu si atunci e clar ca nu o sa te trezesti niciodata cu cablul intrerupt, bateriile consumate sau cardu umplut de prietena / colegi.
Daca vrei sa te distrezi si in afara unei intalniri de pasionati si vrei sa scapi si mai eiftin, atunci te mai uiti la baterii, cabluri, etc.

Daca iti permiti sa pleci o zi intreaga la facut poze atunci iti alegi locul, pui trepiedul, stai sa setezi aparatul, astepti trenu, intinzi o patura, mai mananci un sendvis, nici o grija. Daca ai la dispozitie doar cateva ore, in care bagi si drumul dus-intors de la locatie, nu iti mai permiti sa pierzi timpul cu organizatul, reglat aparat, mai ales ca asemenea situatii pot da nastere la discutii cu tot felul de magari sau priviri lungi de la populatia autohtona; asa ca iese un fel de "musca si fugi" unde, din nefericire, cel mai potrivit e compactul.

Si asa e la noi, faci cateva poze bune, si dupaia te trezesti cu o nulitate care iti ia pozele, le macelareste calitatea, pune o muzica prost inregistrata si face o mizerie de film, unde isi trece doar numele lui cu litere de-o schioapa, si il pune pe toate paginile posibile. Sau ia un mesh de vagon, pune poza ta peste el, si anunta ca a facut el vagon pentru nustiuce joc. Asa ca ajungi sa-ti pui numele in poza, ca sa nu-si mai faca altii faima de carton pe munca ta, si apoi te trezesti cu aceleasi nulitati ca te umplu de infective pe mail, ca da de ce iti pui numele in poza. Asa ca, uneori nu-ti mai arde sa faci nici o poza, dapa-i sa mai investesti mii de euro in echipament, sau daca o faci, o tii pentru tine.
 
Intr-adevar, daca citim la inceputul acestei descutii, vedem ca intrebarea era ce se poate cumpara cu 500 de lei noi. Ca de obicei, dicutia a luat-o intr-o alta parte. Sincer, am intrat sa scriu la acest subiect pentru ca am fost destul de revoltat sa constat cateva lucruri. Asa ca am scris destul, desi poate ca pentru unii li se pare cam plictisitor, ceea ce s-a si scris. E, daca e asa de plictisitor, poate ca nu o sa mai scriu.
Ceea ce m-a facut sa scriu aici, este ca sunt destule atitudini care mie mi se par lipsite de sens si le consider gresite. Iata deci.
1. Nu pot intelege mediocritatea. Daca cineva nu isi poate permite sa cumpere un aparat mai performant, ok, il inteleg. Nici eu nu pot sa imi permit orice. Asta e de inteles si nimeni nu are dreptul de a comenta situatia fiecaruia. Ceea ce mi se pare absurd este ca lumea se multumeste cu putin si, mai mult, incearca sa-i lamureasca pe ceilalti ca asa e bine si asa trebuie. Cei care isi cumpara DSLR fac ceva inutil. Nu recunosc calitatea, nu vor sa faca reglaje, ca si cum asta ar fi o prostie. Ok. Fiecare cu mentalitatea lui. Respect parerea fiecaruia dar insa nu pot fi de acord cu ea.
2. Nu sunt de acord cu ideea ca daca e sa faci poze la un tren, sa o faci cu un aparat ieftin. Spun asta pentru ca mai tarziu vei regreta. Peste 10 ani vei regreta ca aceasta poza facuta azi, de pilda la o locomotiva ce atunci nu mai e, e numai o poza slaba calitativ. Si asta pentru ca pe vremea aia gandeai ... altfel !
3. Nu inteleg de ce la unii le e frica sa scoata un aparat scump la vedere pe un peron. Desigur sunt si situatii in care acest lucru e o prostie, insa nu trebuie generalizat. Daca este un grup de indivizi dubiosi, desigur, nu te bagi in mijlocul lor si te apuci sa pozezi in toate directiile. Daca ceilalti se holbeaza la tine ca si cum ai fi in pielea goala, e problema lor. Daca nu au mai vazut oameni cu un aparat de foto in mana, dau dovada de idiotenie, acum fiind anul 2009, sa nu uitam. Eu am un aparat, nu cel mai scump si cu el pozez de fiecare data. Nu am si nici nu imi doresc o savoniera, pentru ca nu pozez prostii, tomberoane, rahati pe linie sau bude in curs de prabusire de prin gari. Am facut poze si cu Smena, si pe filme, le-am developat acasa, inca de pe vremea fotografiei alb negru cu pelicule Azomures sau Foto 64, dar tot timpul am folosit ce putea fi mai bun la pozat trenuri. De ce sa ne punem singuri bete in roate ? Daca tot se iau de noi ca pozam de ce sa mai facem si poze slabe ? Daca tot stam in ploaie sau in frig, de ce sa facem ceva dubios ? Numai ca sa stam cu mainile in buzunar ?
4. De ce sa pozezi in locuri in care stii de la inceput ca poti avea probleme ? Asta nu pricep. Ce e frumos de pozat la Giulesti Sarbi si nu poate fi facut in alta parte ? E un peisaj demential ce nu poate fi surprins decat acolo ? De ce sa faci poze la Teliu ? Daca vrei o poza tehnica la automotorul X 4500 o poti face la peron in gara Brasov, unde oricum trenul sta mai mult decat in Teliu h. Daca vrei o poza artistica sau cu un peisaj mai frumos, poti merge, pe aceeasi linie data ca exemplu, la tunelul de la Budila, sau mai sus, la viaductul Teliu, unde nu iti da nimeni cu o bata in cap si fuge cu aparatul tau cumparat cu truda, strigand si razand : m...e , fraierule ! Deci, daca vrei sa eviti asemenea situatii, mai intai faci un drum de recunoastere si documentare ca sa vezi locurile interesante, cum cade soarele, care sunt zonele nasoale, si apoi te duci la sigur. Dar daca vrei sa faci poze artistice de pe fereastra vagonului la primul drum si in timpul mersului e cam imposibil. Dar asta e o alta caracteristica a noastra ... vrem sa fie gata totul si sa fie perfect din prima. Nu vrem sa muncim sa facem ceva. Alegem ce mai simplu si mai usor apoi vrem sa fie de top. Apoi sa dam cu pietre in cei care fac asta asa cum trebuie. Nu se poate. Pozele care le vedem prin postere sau prin reviste, nu sunt facute cu savoniere si nici la plesneala de pe fereastra vagonului. Si credeti-ma stiu ce zic.
5. Nu pot sa inteleg, care este problema cu rucsacul de foto carat vara in spinare ? Pai noi de fapt ce vrem sa facem ? Care este scopul calatoriei ? Sa ne plimbam cu cainele de ata, sau sa facem poze ? Daca ne plimbam cu cainele de ata atunci putem sa-i aruncam aparatul sau altceva in aer si sa-l pozam cand il prinde in dinti. Daca totusi scopul nostru e sa pozam un tren, atunci nu inteleg, de ce ne facem probleme ca transpiram ? Daca urcam pe munte nu transpiram ? Atunci ne mai facem aceste probleme ? Am mers si cate 12 ore vara cu rucsacul in spinare cu tot ce trebuie, obiective, trepied de camera video etc ... Nu a fost usor, nu am murit, dar am obtinut ceea ce am vrut. Sincer acum nu regret nici un milimetru ca nu am mers cu mainile in buzunare sa fac poze asa si asa cu un aparat cat o cutie de bere. Cat despre frig hai sa fim seriosi. La minus 12 grade, aparatul compact cu baterii luate din coltul strazii, chiar tinut in buzunar...nici nu s-ar fi deschis. Mai ales dupa o zi intreaga de alergat prin zapada.
6. ,, Ca o completare, fotografia digitala a reprezentat un mare pas inaine, deoarece a redus foarte mult costul fotografiilor. Cineva zicea de sute de poze trase, este adevarat, dar chiar si cei mai buni trag cateva zeci de cadre pentru a obtine o expunere de calitate. Optica de calitate a ramas la fel ca si la aparatele pe film, iar rezolutia din ce in ce mai buna a senzorilor si utilizarea senzorilor full frame permit expuneri de calitate. Nu are rost a ne ancora in trecut, in acest caz (al fotografiei de material rulant) tehnologia este un avantaj . Ai perfecta dreptate, sunt intru totul de acord cu tine.
7. ,,Bine, acum se face misto de cei care au amintit de aparatele vechi pe film, incercand sa se devieze discutia de la problemele reale. A invata cele mai elementare tehnici si notiuni nu inseamna ancorare in trecut. Pe langa faptul ca iti dau dreptate, as mai adauga ca cei mai multi care fac poze azi, fug de cunoasterea tehnicii fotografice, parca asta ar fi o rusine. In schimb se multumesc cu mediocritatea unor aparate ieftine, considerand tehnica foto ca fiind ceva demodat ca un frac si joben ce miros a naftalina. Iata inca un semn al decaderii societatii si al triumfului politicilor inselatoare de marketing in care se apreciaza comercialul, nu profunzimea. Trist. Putem bea apa si dintr-un pahar de cristal dar dintr-un pahar de plastic. Tot apa bem. Insa fiecare e liber sa aleaga ce vrea.
8. Nu stiu cum se poate pune problema ca aparatul de fotografiat sa fie folosit si de altcineva. Periuta de dinti, telefonul mobil, chilotii, autoturismul, si aparatul foto sunt ceva de uz personal. Altceva se poate imprumuta, conform cunoscutei zicale populare. Desigur, am mai luat cu imprumut pentru o poza un obiectiv sau am mai dat unui coleg un obiectiv pentru o poza, insa in rest nu am dat aparatul la altcineva, cel mai bine lucrezi numai tu cu el. Daca dai si mult pe el nu poate fi jucaria fiecaruia. Altfel vei colectiona mii de regrete. Mie asa ceva mi se pare de neconceput.
9. In ceea ce priveste furatul pozelor puse pe forumuri, cel care a scris mai sus are perfecta dreptate. Nesimtirea la noi este impinsa la cote de nebanuit. Si eu am patit asa ceva, si alti cunoscuti ai mei la fel, insa am tras singuri o concluzie. Noi suntem de vina. Apoi se mai face si misto de cei care fac poze serioase cu aparate de calitate, cand ei puteau face poze si cu un aparat de duzina. De atunci nu am mai pus nimic si nici nu voi mai pune vreodata poze pe net. Cine ne obliga sa punem poze pe forum ? Alergi o zi intrega cu rucascul in spate prin viscol sau la 40 de grade si transpiri, pentru ca un nesimtit sa isi atribuie poza ta ? Dai dovada de naivitate daca alergi sa faci poze pentru cei din generatia copy-paste. Oricum adevaratele poze nu se pun pe forumuri, asta e stiut de toata lumea.
 
1. Fiecare se mul?žumeÂ?te cu ce-Â?i permite, c? asta e Â?i ideea. AÂ?a... poate Â?i mie mi-ar pl?cea un ditai DSLRul.... dar cum cost? mai mult decât venitul meu total pe anul trecut... am dat 600 RON Â?i mi-am luat un Canon A720 destul de mic Â?i cu suficient de multe set?ri pe modul manual cât s? îmi fac treaba onorabil cu el.
2. Din nou ajungem la punctul 1.
3. Tr?im într-o republic? bananier?, unde mul?ži au înc? mentalitatea de pe vremea Tovar?Â?ului... c? furi tehnologie, c? e obiectivu' lu' peÂ?te fript Â?.a.m.d.. De fapt, ei se Â?tiu cu musca pe c?ciul? Â?i încearc? s? nu se lase prinÂ?i în ipostaze ,,compromi?ž?toare", chiar dac? toat? lumea (inclusiv Â?efii respectivilor) Â?tie ce se petrece acolo. De exemplu, nu cred s? existe mecanic care s? nu fac? pe poÂ?taÂ?ul dac? are cline?ži, la fel cum nu exist? naÂ? incoruptibil ori mecanic de Diesel care s? nu îÂ?i ia m?car un bidonaÂ? de motorin? acas? dup? program. Dar nimeni nu vorbeÂ?te despre asta, totul e tabu, ca nu cumva s? stric?m obieciurile vechi de zeci de ani Â?i acceptate tacit înc? de atunci. Ori dac? eu vin cu aparatul Â?i îl prind pe mecanicul X cu tot familionu' în cabin? Â?i 100 de pachete în cealalt? cabin?... perturb sistemul :lol:
Am f?cut poze prin diverse locuri, ba chiar am Â?i ajuns la Mili?žie de câteva ori, unde mi sa reconfirmat c? legea care interzicea fotografiatul în g?ri e abrogat? de 15 ani. ??ns? peste tot am auzit întreb?ri gen ,,de la ce ziar eÂ?ti?" sau ,,ce a f?cut ?la de îl dai la ziar", dar Â?i multe referiri la organe, amenin?ž?ri cu b?taia, cu spartul camerei etc.. ??n general m? fac c? nu le aud, aÂ?a c? m-am trezit odat? c? vine unul Â?i începe s? trag? de camer? (un Â?ofer de autobuz... deci nu era fotografie feroviar?, dar principiul era acelaÂ?i), iar alt? dat? o agent? de paz? mai avea pu?žin s? m? scoat? din maÂ?in? dup? ce tot ea îmi deschisese portiera în încercarea ei de a da buzna în interior. Concluzie: România nu e preg?tit? pentru aÂ?a ceva, mai bine pozezi pe ascuns Â?i f?r? probleme decât s? î?ži riÂ?ti aparatul Â?i integritatea corporal? pentru o locomotiv? pe care probabil o s? o mai prinzi prin zon? Â?i mâine. ??n fine, ideea e s? ai aparatul potrivit în situa?žia potrivit?... de exemplu eu nu aÂ? avea curaj s? m? afiÂ?ez cu un ditai DSLRul în gar?.... c? instantaneu atrag aten?žia tuturor de acolo... Â?i poate s? nu ias? frumos.
4. Ce s? pozez în GiuleÂ?ti-Sârbi... p?i, de exemplu, locomotivele Sudarecului, peste gard :)) Sau trenuri trecând pe lâng? depoul GiuleÂ?ti (de tramvaie), al c?rui gard e confec?žionat din uÂ?i de tramvaie V56 Â?i Ep Â?i de autobuze Roman 112.
5. Niciuna.
9. Furtul e o mare problem?... îns?, dac? pozele r?mân doar în calculatorul propriu Â?i personal... care mai e rostul lor? S? te ui?ži la ele pân? mori Â?i dup? aia s? vin? nevasta (sau alt? rud?) total paralel? cu trenurile Â?i s? le Â?tearg? c? oricum nu o intereseaz? Â?i din punctul ei de vedere doar ocup? inutil loc pe HDD? Pe bune, aÂ?a e mai ieftin s? te duci Â?i s? te ui?ži la trenuri, c? oricum o s? le ?žii minte Â?i nici nu te mai chinui cu aparat foto Â?.a.. Chiar nu îi în?želeg pe cei cu GB întregi de poze care le ?žin pe HDDuri puse probabil sub pern?, nu ucmva s? le mai vad? Â?i altcineva. Â?i la ce bun? C? atunci când ei nu vor mai fi, vor lua Â?i pozele în mormânt cu ei, iar cei din genera?žiile viitoare se vor uita la Sulzere Â?i EAuri la fel cum ne uit?m acum noi la aburoasele ce ruginesc prin unele g?ri ale patriei Â?i se vor întreba ,,ce dracu' erau astea?" Â?i ,,oare de câte tipuri or fi fost?" Â?.a.m.d., g?sind din când în când Â?i câte o poz? sc?pat? în WorldWideWeb, eventual f?cut? de vreun austriac în trecere prin România.
 
Salutari,
Eu prin 2006-2007 m-am apucat de pozat trenuri, am inceput cu un Zorky 4 si un aparat ceva mai nou cu blit incorporat.
Nu am facut multe poze deoarece...costa cam mult pentru venitul meu.
Acum imi vine sa imi dau pumni de ciuda ca nu am furat aparatul din casa si sa ma duc sa fac poze.
Mai ales ca vara la sat treceau Sulzerele si automotoarele 1000, 750 si 900 prin fata casei :(
In 2008 am zis gata, nu mai vreau sa pierd nimic, am facut tot ce mi-a stat in putinta si mi-am luat un Canon S5-IS 8 mp si Zoom Optic 12x.

Cum momentan nu imi permit un DSLR probabil pasul urmator va fi un Canon SX 1iS 10 mp Zoom Optic 20x si filmare HD :D
 
@ Dr2005

La punctul 1 zici ca ai vrea sa ai SLR, dar la punctele 3 respectiv 9 ajungi inapoi la problema incriminata si de nicu 4 si anume aceea cum ca aparatul compact este de ajuns, si tot ce facem trebuie sa fie ieftin, ca oricum nu merita.
Pai daca nu merita de ce o mai facem?
Merita! Cat timp o faci din placere, dar daca tot iti dai truda macar fa ceva serios.
Nu sunt nici eu in stare sa comentez situatia materiala a nimanui. Pot sa zic ca am economisit si eu timp de aproape un an, ca sa imi iau primul aparat digital. Era un compact ce-i drept, dar unul mai avansat. Insa i-am atins limitele destul de rapid, si mi-am dat seama ca numai SLR -ul va fi ceva potrivit. Am avut bani de dat pe el? Nu! Dar am inceput sa economisesc iar. De ce? Pentru ca mi-a placut cu adevarat si vroiam sa fac ceva frumos. Si uite asa am reusit sa strang diferenta pana la aparatul mare. Am vrut si am reusit, desi nu sunt un om bogat, nu provin dintr-o familie ce cine stie ce situatie materiala.

Ca pozele vor fi sterse? Nu prea cred. Cel putin nu ale celor care fac treaba serioasa.
Am reusit in decursul a cativa ani de cand fac fotografie, ca fotografiile mele sa le placa cunoscutilor/apropiatilor mei, chiar daca nu sunt pasionati de trenuri. Si daca e sa ne gandim la trecerea noastra in nefiinta, pot sa zic, ca orice fotograf serios isi va gasi un urmas (nu neaparat ruda de sange) care sa-i preia portofoliul, fiind probabil la fel de pasionat de acest domeniu. Iata de ce merita sa faci calitate. Eu, dar si alti cunoscuti de ai mei, ne arhivam pozele. Pe CD/DVD dar cele mai frumoase le si scoatem pe hartie si le punem intr-un album. Acolo nu trebuie sa scoti toate cele 10-15 pozitii pe care le-ai facut cand trenul a trecut prin fata ta, ci doar exemplarul care iti place cel mai mult.

Ca tin oamenii pozele "sub perna" ? Tu crezi ca pozele se pot publica doar pe internet? Pasionatii de dinainte cum si-au publicat pozele? Eventual adunandu-se in cluburi de pasionati, sau prin reviste. O fotografie poate fi publicata si intr-o revista de specialitate. De ce nu avem noi asa ceva aici? Pai tot din cauza mentalitatii. Ca probabil cei mai multi ar spune: "nu d-le, e scump" iar pe de alta parte nici nu ar avea o revista baza de corespondenti din tara, care sa faca poze ce merita publicate intr-o revista, ca acolo deja se cere calitate.

Cam asta e. Opinii si contra-opinii. Am venit cu ale noastre, plecam tot cu ale noastre.
 
Sunt situa?žii în care merit?, situa?žii în care nu... nu trebuie s? fie musai ceva foarte ieftin, dar Â?i pre?žul are un rol important pentru majoritatea oamenilor.

Â?i ajungem Â?i la problema existen?žei pozelor. Â?i eu scot poze pe hârtie (mai ales c? am o imprimant? care le printeaz? foarte bine), îns? fac mult prea multe poze ca s? îmi permit (atât financiar cât Â?i.... din punct de vedere al spa?žiului de depozitare) s? le printez pe toate. ??ntr'adev?r, le printez pe cele mai bune, îns?, poate cine Â?tie, peste mul?ži ani cineva va fi interesat de locomotiva X Â?i singura poz? existent? cu ea va fi o poz? de-a mea dar nu suficient de reuÂ?it? cât s? merite printat?. Â?i atunci ce facem... vorbim to?ži din amintiri sau pun poza aia aÂ?a cum e, c? e mai bine decât nimic?

Nu Â?tiu cine adinistreaz? portofoliul de poze ale regretatului inginer Antonio Bianco. Eu nu am v?zut decât vreo 3 poze de-ale lui pe internet, deci poate pozele circul? doar în grupuri restrânse, grupuri în care eu nu am acces, sau sunt afiÂ?ate prin biroruile unor oameni cu func?žii înalte de prin C.F.R. Â?i Minister unde iar?Â?i nu prea are nimeni acces. Sau poate au ap?rut prin reviste Â?i c?r?ži de ,,afar?", care nu pot fi achizi?žionate în România.

Pozele nu se pot publica doar pe internet, îns? în ?žara asta nu prea ai unde altundeva s? le postezi. Poze apte de revist? s-ar g?si, ce ne facem, îns?, cu revista? Trebuie bani mul?ži pentru aÂ?a ceva.
Trebuie, totuÂ?i, s? recunosc c? aÂ? pl?ti pentru un CD cu poze de calitate.
Am venit cu ale noastre, plecam tot cu ale noastre.
Cam aÂ?a e. Pân? la urm?, fiecare are mentalitatea lui legat? de cum îÂ?i tr?ieÂ?te via?ža, aici intrând Â?i felul cum îÂ?i gestioneaz? bugetul Â?i cum îÂ?i valorific? munca (pentru c? la urma urmei, trebuie depus? mult? munc? pentru o fotografie de calitate). Unii îÂ?i ?žin pozele la saltea, al?žii le împart doar cu prietenii foarte apropia?ži, iar al?žii le împart cu toat? lumea, prin reviste, site-uri Â?i alte mijloace. Pozele mele sunt publice, aÂ?a bune sau proaste cum sunt (încerc s? tind spre mai bine, primul pas fiind deja f?cut: un aparat mai performant decât cel vechi).
 
Am vizionat pozele. As avea o singura remarca: in Romania nu exista "clase" de locomotive. Denumirea potrivita e "serie". Adica automotor seria 900, locomotiva diesel electrica seria 62 samd.

Aceasta incorectitudine am observat-o si in cazul siteului stfp.ro.
 
Asta vroiam si eu sa spun, o poza a unei locomotive nu este doar o lucrare fotografica, este o afirmatie istorica, de genul "locomotiva x era pe data y in locul z avand schema si aratand in general cam ca in poza". Sunt pasionati feroviari pentru care urmaresc materialul rulant si aceste informatii sunt valoaroase, si nu conteaza daca poza e un pic miscata, facuta cu un aparat ieftin, cu cerul supraexpus sau inclinata. E adevarat ca valoarea creste odata cu calitatea, dar asta nu inseamna ca daca stii ca-ti iese poza prost atunci nu o mai faci.

Apropo de regretatul Antonio Bianco, in stilul palarie-ntr-un picior, oare care membru al vestitei echipe "Bianco - Lacritianu" a ramas pe baricade?
 
Din ceea ce am citit in mesajele de mai sus, sincer am ramas dezamagit. Nu acuz pe nimeni si nimic, fiecare are propria opinie. Si respect acest lucru. Insa, ma surprinde cum se incearca ca mediocritatea sa fie considerata normalitate. E trist. Am ramas cu acest gust amar dupa ce am mai scris si la alte topicuri. Acelasi lucru il constat mereu. Nu are sens. Degeaba incerc sa le explic celor care scriu aici, pe acest forum, ca poate fi si o alta abordare a problemelor decat cea clasica in care toata lumea este la fel. Imediat mi se aduc argumente ca opinia mea e singura. Deci ar trebui sa ma retrag sau sa imi pun intrebari referitor la aceasta opinie. Ei bine, nu am sa fac asa, pentru ca cei care ma contrazic, nu vin cu argumente seriose. Sincer, ma asteptam la o discutie mai tehnica, de un nivel mai ridicat, insa din pacate cam totul se zbate in zona derizoriului. Probabil ca nu voi mai interveni cu mesaje pe forum pentru a nu mai deranja pe nimeni. Vorba celui care semneaza Woofer : am venit cu ale noastre, plecam tot cu ale noastre. Are dreptate.
Inainte de a incheia mesajul, as vrea sa raspund cate ceva celor care au scris mai sus.


@ Dr2005

Daca tot fac o poza, o fac fara sa am regrete mai tarziu. Deci atunci imi cumpar ce imi pot permite mai bun si folosesc ce am. Nu fac poze asa si asa ca nu vreau sa ma fac de rusine, in primul rand fata de mine. Daca nu au iesit asa cum am vrut, le sterg si gata. Insa asta se intampla destul de rar pentru ca stiu sa-mi folosesc propriul aparat destul de bine si lucrez cu el numai in modul manual. De mai multi ani.
De ce sa fac poze la locomotivele Sudarec-ului peste gard ? Mai bine discut cu cei de acolo si le fac afara pe linie intr-o gara, fara sa fac poze scoase cu forcepsul. Si fara sa fiu alergat de caini, paznici sau alte creaturi. De ce sa fac poze la Giulesti Sarbi cu trenul care intra pe bucla in Bucuresti Triaj ? Acolo jos, langa linie, sunt numai gunoaie, mizerie si nu se poate incadra tot trenul pe rambleu. Mai mult de o poza nu as face acolo pentru nimic. Sa fac mai multe poze cu locomotive de acelasi fel dar cu numere diferite intr-un loc mizerabil ? Pentru ce ? Si mai ales ca acolo e o zona nesigura. Cui folosesc toate astea ? Ma chinui ca sa fac ceva neimportant si mai si risc. Se pot alege si alte locuri fara mizerie, fara boscheti, cu un peisaj mai interesant in care sa incadrez acelasi tren. Trebuie sa ma duc insa pana acolo. E, aici e problema. Daca vrei ceva frumos, trebuie sa faci ceva pentru asta. Daca vrei sa termini totul in 10 minute numai ca sa ai ce pune pe forum si deci sa te simti bine cand te lauda altii, atunci e altceva. Dar un forum nu cred ca este un messenger, ci numai o forma de comunicare. Pentru lauda, se pot face expozitii ca si cele de modelism. Acolo insa nu m-as prezenta niciodata cu poze facute peste gardul Sudarec-ului.
Daca cu furatul pozelor nu sunt de acord, deci am aceeasi parere cu tine, nu pot fi insa de acord cu ce ai scris mai departe. Daca le pui pe un forum se subtilizeaza imediat, dar nu ne putem zbate in acest primitivism la nesfarsit. Se pot prezenta in expozitii, asa cum am mai facut, se pot publica in reviste de specialitate, in cadrul unui articol care este exemplificat cu poze. Desi unii forumisti fac tot felul de tractorisme. Adica daca candva soferii de TIR sau cei de tractoare isi lipeau tot felul de poze cu cantareti de muzica populara prin cabina, acum unii forumisti isi lipesc si poze, chiar si d-ale mele, pe ghiozdan. Sau, mai modern, si le tot pun pe la avataruri. Asta e. M-am obisnuit.
Se mai pot scrie si carti care sa fie bine condimentate cu poze. Daca mai demult altii nu faceau asta, acum aveam numai cateva texte aride care nu ar fi convins pe nimeni. Si au fost facute cu aparatele cele mai bune de atunci. Noroc ca mai sunt si altii care gandesc altfel. Deci, a te chinui sa faci poze aproximative, numai ca sa le pui pe forum si apoi sa vina cineva sa le subtilizeze si sa te enervezi, mi se pare ca iti ocupi timpul degeaba cu ceva inutil. Adevaratele poze nu se pun pe forumuri, am mai spus asta. Exista albume sau alte locuri unde sunt apreciate cum trebuie.
Intr-adevar o poza poate fi si document. Desigur, daca gasim o poza din 1920 cu un tren de atunci ea este valoroasa in ciuda calitatii ei. Dar, vin si spun, cum poate fi valoroasa o poza cu DHB banal, de exemplu, facuta foarte slab, in conditii proaste peste un gard ? Cand aceeasi poza se poate face peste doua zile in conditii mult mai bune, fara a fi ceva de o importanta teribila ?
Pozele facute nu se mai pot scoate pe hartie toate in ziua de azi. Ar fi prea costisitor, sunt de acord cu acest aspect. Insa trebuie selectate cele mai reusite si apoi se scot pe hartie. La un cadru, mai ales in miscare, se targ mai multe poze si se pastreaza numai una care a iesit perfect. Aceea se scoate pe hartie. Eu nu am scos pe hartie in afara celor facute pe filme si cateva digi. Cheltuielile m-ar coplesi la un moment dat. Daca am vreodata nevoie de ceva, scot atunci, numai ce imi foloseste. Dar in nici un caz nu renunt sa fac pozez ceva, pentru ca nu pot scoate pe hartie. Oricum nu sunt de acord deloc cu ideea ca decat deloc mai bine ceva acolo, cum o fi, sa nu uitam ca am trecut si pe acolo. Mai bine putin si bun decat mult si oricum.
Pozele facute de cei din trecut, trebuie pastrate si nu terfelite prin tot felul de forumuri, unde isi dau cu parerea toti cei care fac poze cu savoniere. Este bine ca este asa, si asa trebuie sa ramana. Munca unui om nu trebuie sa ajunga la avatarul tuturor. Ce valoare ar mai avea ? Mai bine cei ce cu adevarat ii intereseaza, sa cumpere o carte sau o revista unde gasesc acele imagini. Nu cred ca azi ne mai opreste cineva sa ne facem un abonament la reviste de trenuri, de undeva din afara tarii. Daca pozele de odinioara apar pe undeva printr-o revista straina, inseamna ca aceia le-au apreciat. Daca ar fi aparut pe aici, cu siguranta se gaseau tot felul de indivizi care sa dea cu pietre ca nu sunt facute cu savoniere, deci nu sunt bune, ca si pe acest forum. Macar stau acolo unde sunt apreciate, adica unde le e locul.
Ma bucur ca ai fi dispus sa platesti pentru un CD cu poze de calitate. Si eu as face la fel. Insa ia gandeste-te daca acel disc e scos de tine. Se vor vinde 10 poate 20 de discuri si se vor face cateva mii de copii. Cum te-ai simti ? Cand stii ca ai alergat pe ger sau canicula si te-ai expus la tot felul de situatii si altii stau in fotoliu si se bucura de pozele tale, cum ar fi ? Ba, mai mult, trebuie platit editorul de discuri si asta o faci din buzunarul tau. In loc sa te bucuri de munca ta, stai langa teancul de discuri nevandute si platesti din buzunar, in timp se altii le au gratis si te critica ca poza aceea nu a iesit asa sau altfel. Mai gandeste-te. D-aia nu vor iesi pe aceste meleaguri asa ceva si nici poze mai vechi si valoroase, facute candva. Macar din respect pentru cei ce s-au ostenit atunci.
Faptul ca incerci sa iti cumperi un aparat mai bun este laudabil, insa ai grija ca trebuie sa si stii sa il folosesti in orice situatie. Daca ai un aparat bun ai premizele sa iasa o poza buna dar nu si garantia ca totul va iesi asa.
Am vazut si eu mai multe poze facute de tine pe pagini de net si, daca vrei sa tii seama, ti-as face cateva recomandari. Nu mai posta poze care au iesit slab calitativ sau sunt incadrate rau. Nu mai postati, tu sau altii, poze atinse de sindromul stfp, adica toate pozele la fel, ca la buletin. Exista si alte poze, cu peisaje de exemplu, care nu sunt atat de banale. Adica, trebuie evitate acelesi poze cu acelasi tip de locomotiva in acelasi loc si din acelasi unghi, numai ca azi e o locomotiva cu un numar diferit. Asta atrage plictiseala unei pagini de net cu poze. Stfpizarea este uciderea inspiratiei fotografului si a compozitiei unei imagini. E pacat. Mai uita-te si pe alte pagini de net cu poze de pe la altii si vei intelege ce vreau sa spun.

@cristiCFR

Te inteleg perfect. Si eu am trecut prin asa ceva. Din acest motiv nu fac nici un compromis azi. Sigur va veni si vremea regretelor, mai tarziu. Din pacate calea ferata dispare treptat, mai ales ceea ce e vechi. Daca pozezi o cladire azi, maine poate fi o groapa in locul ei. Si, daca tot faci un efort sa cuprinzi cat mai mult, atunci nu merita sa faci ceva de mana a doua. Sau sa stai mereu in acelasi loc si sa faci aceeasi poza banala de fiecare data.
Felicitari pentru tendinta de a avansa in acest domeniu si iti doresc succes, chiar daca inca nu iti poti lua un DSLR. Macar esti pe directia cea buna. Dar va veni si vremea cand iti vei putea cumpara un aparat mai serios. Sunt sigur de asta pentru ca sti care este directia buna. Dar toate la timpul lor. Eu am trecut prin asa ceva si te inteleg.



@ Woofer

In ceea ce priveste remarca ta refeitoare la clasele de locomotive ai dreptate. In Romania nu exista clase de locomotive. Clase exista, de pilda, la scoala. La locomotive sunt serii sau tipuri. Folosirea acestui cuvant este o prostie, ca si exprimarea DA 060. Este o chinuire a limbii romane inutila, numai ca cineva sa se creada mai interesant. Motivul unei astfel de exprimari este teribilismul unor pusti ce vor sa para mai culti decat sunt, dar nu au habar deloc de calea ferata. Vor probabil sa arate ca ei au vaste cunostinte de limba engleza si fac dese confuzii. Ei confunda voit cuvantul class cu seria locomotivei. Fiecare cauta sa iasa in evidenta cu ce poate, care nu e neaparat ceva bun.
Referitor la ideea de a avea corespondenti in tara la o revista de specialitate feroviara e asa cum spui. Cum poti face un articol cu poze strambe, chinuite, neclare, facute peste gard, etc ? Cine ar cumpara o astfel de revista ?

@ shoppy

Daca chiar vrei sa faci ceva care sa fie de valoare istorica, trebuie sa fie si de calitate. O locomotiva care circula si care se poate poza oricand, de oricine in orice loc, daca e pozata nasol crezi va fi ceva istoric ? Daca sti ca va iesi rau, de ce sa o faci, ca sa aduni sute de poze pe discuri ? Eu cred ca trebuie aplicat alt principiu bazat in principal pe calitate, nu pe numar. Daca iese slab calitativ de ce sa fie pusa pe un forum ? Sa se vada si de altcineva, din alta parte a globului, ca aici se pozeaza mult si prost ? De aceea autorii de articole sau materiale din alte tari nu contacteaza oameni de pe forumurile de la noi. Nu au de unde alege ceva. Prefera sa vina sa pozeze ei sau sa ia legatura cu altii de aici, care nu pun poze pe forumuri.
In ceea ce priveste cunoscuta echipa de odinioara, stai linistit. Munca lor nu a ajuns la tomberon si e acolo unde trebuie si este continuata cu succes mai departe.
Uita-te pe alte forumuri si vei vedea alte stiluri de poze. Ar trebui sa luam exemple de pe alte pagini de net, nu sa persistam in ceea ce facem acum.

Oricum fiecare are parerea lui si i-o respect. Insa trebuie sa depasim faza de acum.
 
Sunt foarte multe discutii pe subiect, imi permit sa adaug si eu cate ceva. Ideea de a folosi un echipament performant mi se pare in regula, deoarece daca tot faci un lucru este bine sa il faci cat mai ok.
De la teorie la practica este insa o mare diferenta, lasand la o parte faptul ca un aparat profesional costa foarte mult. Ma refer la faptul ca in general, cei care folosesc aparate profesionale sunt oameni "de meserie" de exemplu jurnalisti sau fotoreporteri, care au echipamentele asigurate si platite din banii firmei, dedicati pentru asa ceva, existand intotdeauna riscul deteriorarii echipamentului din cauze umane sau nonumane.

Fiecare tip de fotografie are specificul sau, existand carti multe in domeniu, deci se pote invata continuu. Fotografia materialului rulant, are si ea specificitatile ei. Ca si in toate cazurile se poate vorbi despre fotografie documentara si despre fotografie artistica, unde sunt necesare foarte multe mijloace, daca ar fi sa amintim doar luminile si asistentii pentru ecrane. Dar recunosc, acesta este un caz extrem.

Un alt aspect prezentat aici este cel al drepturilor de autor. Dreptul de autor trebuie sa existe, fie ca este vorba despre o imagine buna fie de una proasta, pentru ca apara munca celui care a realizat ceva. Dar cred ca trebuie sa existe o oarecare deschidere in ceea ce priveste sharingul de informatie, pentru ca degeaba ai facut o poza buna daca nu o vede nimeni. Acest lucru se aplica in modelism, chiar mai mult decat in alte situatii, modelistii reprezentand in general o comunitate mai altruista decat altele. La ce ma refer: daca gasesti pe internet o imagine (internetul fiind un mijloc modern de sharing al resurselor neegalat de nimic la ora actuala), daca vrei sa o publici intr-o lucrare, sa o tiparesti pentru vanzare, sau in general sa o utilizezi pentru a obtine profit, este normal sa ceri acordul persoanei care a realizat fotografia si sa stabilesti eventuale cauze contractuale. Daca insa ai nevoie de imaginea respectiva pentru documentarea proprie, de exemplu pentru a invata despre clasele de material rulant sau schemele de culoare, mi se pare firesc sa ai acces gratuit la imaginea in cauza.
Adica mai pe scurt, degeaba tii o informatie numai pentru tine, daca nu dai nimanui acces la ea (fie si pe bani de exemplu prin publicarea imaginii respective si a altora intr-un album).